یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶

مروری بر اختتامیه دومین دوسالانه قصه گویی نهال امید؛

قصه گویی بهترین فرصت برای انتقال مفاهیم فرهنگی/ حرکت نهاد به سمت طراحی برنامه های راهبردی برای کودکان و نوجوانان

اختتامیه جشنواره قصه گویی

اختتامیه دومین جشنواره دوسالانه قصه گویی نهال امید ۱ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سالن اجتماعات حکیم نباتی سازمان منطقه آزاد ارس استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اختتامیه دومین جشنواره دوسالانه قصه گویی نهال امید روز پنج شنبه ۱ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مسئولان استانی، داوران و کتابداران و هنرمندان قصه گو در سالن اجتماعات حکیم نباتی سازمان منطقه آزاد ارس استان آذربایجان شرقی برگزار شد. در این گزارش به مرور اختتامیه دومین دوسالانه جشنواره قصه گویی نهال امید می پردازیم.


اسماعیلی

قصه گویی بهترین فرصت برای انتقال مفاهیم فرهنگی

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه دومین دو سالانه قصه گویی نهال امید گفت: در ادبیات داستانی ما، حکایت و داستان های قرآنی جایگاه ویژه ای داشته و از سوی دیگر در جامعه ایرانی نیز قصه گویی سابقه ای دیرینه دارد.

وی ادامه داد: در تمامی خانواده های ایرانی، کودکان با قصه بزرگ می شوند که این فرصت را باید برای انتقال مفاهیم فرهنگی مغتنم بدانیم.

اسماعیلی از جایگاه ویژه کودکان و نوجوانان در اجرای برنامه های فرهنگی و هنری خبر داد و گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این راستا برنامه ریزی های خوبی داشته و برنامه های راهبردی در نظر گرفته است.


مهدی رمضانی

حرکت نهاد به سمت طراحی برنامه های راهبردی برای کودکان و نوجوانان

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی در مراسم اختتامیه دومین دو سالانه قصه گویی نهال امید اظهار داشت: توجه به مسئله کودک یکی از بحث های اساسی است که خوشحالیم آنچه به عنوان جهت گیری فعالیت های ما در نهاد مدنظر گرفته شده، منطبق بر خواسته رهبری معظم انقلاب است.

وی با بیان اینکه موضوع کودک و نوجوان با یک راهبرد اساسی در نهاد کتابخانه ها پیگیری می شود، گفت: در این راستا چهار برنامه راهبردی تحت عنوان هدهد سفید در نظر گرفته شده است که از جمله آن می توان به کتاب هدهد سفید و همچنین جایزه کتاب هدهد سفید اشاره داشت که داوران آن خود اعضای کتابخانه ها هستند.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی همچنین از اجرای برنامه تلویزیونی هدهد سفید خبر داد و گفت: جشنواره قصه گویی نیز از دیگر برنامه های این حوزه است.

رمضانی ادامه داد: ۱۳ کتابخانه در سراسر کشور مخصوص کودکان و نوجوان فعال بوده که عنوان کتابخانه های هدهد سفید به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: کتابداران ما همواره همراه بوده و فعالیت خوبی در حوزه کودک و نوجوان داشته اند که در جشنواره امسال نیز داوران تاکید داشتند که پیشرفت فعالیت کتابداران در این دوره بالا بوده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم دهمین سفر دکتر اسماعیلی به آذربایجان شرقی، یک نقطه استمرار برای توسعه فعالیت های فرهنگی در استان باشد.


محمدرضا هراتی

تعدد جشنواره های قصه گویی در کشور باعث افزایش توانمندی مجموعه فرهنگی کشور خواهد شد/ رشد ۲۲۰ درصدی مشارکت در دومین دوره جشنواره

محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد ضمن تشکر از حسن میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی و منطقه آزاد ارس در برگزاری بخش ملی و آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور «نهال امید» گفت: در تبیین اهمیت کار برای کودکان و نوجوانان و موضوع قصه‌گویی به چند فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) استناد می‌کنم: ایشان در بازدید اخیرشان از سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید فرمودند: «برای جذب کودکان و نوجوانان هرچقدر می‌توانید از لحاظ کمّیت و کیفیت کار کنید». در سالروز اخیر ارتحال حضرت امام(ره) فرمودند: هرکس ایران و منافع ملی را دوست دارد باید برای ترویج «ایمان و امید» تلاش کند. در دیدار دیگری با اهالی فرهنگ در تبیین اهمیت قصه‌گویی فرمودند: «قصه‌گویی، هنر بسیار خوبی است. قصه‌های خوب، سازنده شخصیت کودک است». ترکیب این سه عبارت به ما اطمینان می‌دهد که قدم در راه درستی گذاشتیم. گام نهادن در مسیر کودک و نوجوان، از طریق به خدمت گرفتن فرهنگ و هنرهای مختلف مثل نویسندگی، بازی آموزشی، برنامه سازی و ... با محوریت کتاب و بطور ویژه با ابزار قصه‌گویی. هنر شایسته‌ای که سازنده شخصیت کودک و زمینه‌ساز ایمان و ترویج دهنده امید، عامل رشد و شکوفایی استعدادهای ایشان، رسانه‌ای برای انتقال مفاهیم ارزشی، اخلاقی و آموزشی، حفظ میراث شفاهی و یکی از بهترین روش‌های مناسب در ایجاد علاقه به مطالعه و خواندن است.

وی افزود: وجود بیش از ۲۰۰ قصه در قرآن کریم، نشان می‌دهد که خداوند متعال برای بیان مفاهیم و عبرت آموزی از آنها، از ابزار قصه استفاده کرده است. خداوند متعال در سوره یوسف آیه ۳ می فرمایند: «نحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِنْ کُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِینَ». اهمیت ذکر عبارت قصص در قرآن نشان دهنده اهمیت و تاثیر آن در تربیت انسان و پندگیری است؛ قصه‌هایی که  قصّه‌گو خداوند است، هدف دار است، قصه ها حق و وسیله تفکر و عبرت است. حضرت علی(ع) در نامه سی‌ویکم نهج‌البلاغه خطاب به فرزندش امام حسن(ع) جمله‌ای دارند که می‌فرمایند:«فرزندم! من در سرگذشت گذشتگان چنان مطالعه کرده‌ام و به آنها آگاهم که گویا با آنان زیسته‌ام و به اندازه‌ی آنها عمر کرده‌ام».

هراتی تصریح کرد: در تاریخ می‌بینیم زمانی که وسایل ارتباطی نبود روایت‌ها سینه به سینه نقل می‌شد؛ روایتگری واقعه کربلا، تغزیه و پرده‌خوانی باعث شد تا این واقعه در اذهان بماند. با بیان وقایع، سبک زندگی، ویژگی‌های شخصیتی اهل بیت(ع) و یارانشان در قالب قصه و قصه‌گویی، الگوهای واقعی در زمینه‌های دینداری و تقوی، عدالت، قدرت، بخشندگی، ایثار، آموزه های اخلاقی و اجتماعی و... به کودکان و نوجوانان معرفی می‌شوند؛ این هنری است که قصه‌گویی دارد. در قصه‌ها خوبی، وحدت، همکاری و... لازمه‌ی پیروزی بر پلیدی‌هاست؛ لذا قصه‌گویی می‌تواند کودکان و نوجوانان را متوجه این مهم سازد که برای داشتن ملتی سربلند وکشوری آزاد و قدرتمند باید با هم یک دل و متحد و استوار بود.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد تاکید کرد: تفاوتی که در قصه‌گویی شرق و غرب وجود دارد این است که قصه‌گویی در شرق بیشتر حکیمانه است، اما در غرب بیشتر جنبه سرگرمی دارد، همچنین قصه‌گویان شرقی بیشتر کلام محورند و قصه‌گویان غربی حرکت محور و غالبا قصه‌گویی‌هایشان نمایشی است. 

وی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: این جشنواره با هدف حفظ و پاسداشت ادبیات شفاهی، ایجاد رقابت سالم و سازنده و انگیزش میان کتابداران، تلاش در جهت گسترش خدمات جنبی کتابخانه‌ها، شناسایی استعدادها و بهره‌مندی از توانمندی مختلف در کتابخانه‌های عمومی و ... با شعار این دوره جشنواره «قصه خوب؛ نسل خوب»در موضوعاتی چون «مسائل روز جامعه»، «موضوعات آزاد»، «سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «شعار سال؛ تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» (موضوع ویژه) به عنوان موضوعات محوری برگزار شد. ضمن اینکه تمامی محورهای فوق با رویکرد انگیزشی، امیدآفرینی، هویت بخشی و توجه به معنویت و اخلاق تعیین شده بود. در این جشنواره محدودیتی برای علاقمندان و گروه‌های شرکت کننده قائل نبودیم. کتابداران علاقمند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (نهادی و مشارکتی)، کتابداران علاقمند سایر دستگاه‌های همکار، مربیان فرهنگی، هنری، ادبی، تربیتی و ... اقشاری بودند که امکان شرکت در جشنواره را داشتند.

هراتی در ادامه با مقایسه آمار جشنواره و وجه تمایز آن با دوره  قبلی اشاره تصریح کرد: تعداد شرکت‌کنندگان در مرحله شناسایی(بارگذاری در سایت) ۵۳۹۲ نفر (قصه‌گویی دیجیتال: ۲۸۸۳، قصه‌گویی صحنه‌ای ۲۵۰۹) مورد ارزیابی قرار گرفتند. از این تعداد ۱۶۲۳ نفر به مرحله استانی راه یافتند. تعداد شرکت‌کنندگان در مرحله مقدماتی(استانی) ۱۶۲۳ نفر (قصه‌گویی دیجیتال: ۸۱۷، قصه‌گویی صحنه‌ای ۸۰۶) مورد ارزیابی قرار گرفتند از این تعداد ۳۳۶ نفر( هر استان ۱۲ نفر(۶ نفر صحنه ای و ۶ نفر دیجیتال) به مرحله منطقه‌ای راه یافتند. تعداد شرکت‌کنندگان در مرحله منطقه‌ای(۸ منطقه با محوریت استان های تهران، مازندران، کرمان، آذربایجان شرقی، همدان،‌خوزستان، خراسان رضوی و یزد) ۳۲۶ نفر (قصه‌گویی دیجیتال: ۱۶۴، قصه‌گویی صحنه‌ای ۱۷۲) بوده که  از این تعداد ۹۶ نفر(۴۸ نفر دیجیتال، ۴۸ قصه گویی صحنه‌ای) به مرحله ملی راه یافتند. همچنین میزان شرکت‌کنندگان نسبت به دوره قبل با اختلاف بیش از ۳۶۰۰ نفر (درصد رشد ۲۲۰ درصدی) است.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد تاکید کرد: ارزیابی ما از روند برگزاری جشنواره‌های مناطق و ملی آن است که این اشتیاق، علاقه و مشارکت همکاران؛ حرکت خوبی است و نتایج و برکات خوبی دارد. از همه عزیزان تقاضا دارم این شور و اشتیاق به این جلسه متوقف نشود و همکاران فخیم خود را مسئول بدانند، تجارب خود را به همکاران استانی خود منتقل کنند و با انگیزه‌ای بیش از پیش، با جذب مخاطب کودک و نوجوان؛ کلام بلیغ و فصیح خود را در شریان حیاتی کودکان جاری سازند و  فرهنگ غنی کتابخوانی را میان این قشر ترویج نمایند. همچنین به انتخاب قصه‌ها توجه نمایند. قصه هایی که سبک زندگی ایرانی – اسلامی در­کودکان و نوجوانان ما ترویچ کند، قصه‌هایی که مفاهیم ایمانی و اخلاقی را منتقل کند، قصه‌هایی که از فرزندانمان، انسان های سالم بسازد و صفات عالی، آزاداندیشی، شجاعت، بخشندگی را در آینده سازانمان بپروراند.

هراتی با تاکید براینکه چنین جشنواره‌هایی توسط سایر نهادهای همکار هم برگزار می شود گفت: ما معتقدیم که این جشنواره‌ها هیچ منافاتی با یکدیگر ندارد و آنقدر جمعیت کودک و نوجوان ما وسیع و آنقدر جای کار در این حوزه وجود دارد که این کنار هم بودن ها باعث افزایش توانایی و توانمندی مجموعه فرهنگی کشور خواهد شد. شبکه مویرگی نهاد تا سطح روستاها و وجود بیش از ۳۷۰۰ کتابخانه عمومی و قریب به ۶۰ درصد عضو کودک و نوجوان، ظرفیت مناسبی برای کار در این موضوع است. ترکیب کتاب، کتابخانه، کتابدارو عضو آن هم به گستردگی کل کشور تاسطح روستاها، یک ترکیب طلایی ایجاد کرده است که دردیگر دستگاه ها کم نظیر است.


مدیرعامل منطقه آزاد ارس

منطقه ارس ظرفیتی مناسب برای انتقال فرهنگ ایرانی- اسلامی به گردشگران خارجی

مجید کیانی، مدیرعامل منطقه آزاد در مراسم اختتامیه دومین دو سالانه قصه گویی نهال امید به میزبانی منطقه آزاد ارس گفت: سبد توسعه اقتصادی این منطقه متنوع بوده و در بسیاری از شاخصه ها جزو قطب های استان و حتی کشور محسوب می شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اشاره به پیشینه غنی منطقه در حوزه فرهنگ و هنر گفت: ما در حوزه مباحث فرهنگی و کتابخانه ها اقدامات بسیار خوبی در ارس داشته ایم و این منطقه ظرفیتی مناسب برای انتقال فرهنگ ایرانی- اسلامی به گردشگران خارجی است که این برنامه فرهنگی در همین راستا برگزار شد و امیدواریم تداوم پیدا کند.

وی با اشاره به ثبت ژئوپارک ارس گفت: یکی از آثار ژئوپارک، توسعه مباحث فرهنگی است. انتظار داریم تمامی دستگاه های متولی در این راستا همراهی لازم را با منطقه داشته باشند.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس، این منطقه را دارای فرهنگ قدیمی و تاریخی دانسته و عنوان کرد: با کمی توجه به حوزه فرهنگی این منطقه می توانیم در انتقال فرهنگ ایرانی و اسلامی به گردشگران خارجی مفید باشیم.

وی همچنین خواستار ثبت روز سه شهریور، سالروز جانفشانی سه سرباز ایرانی مقابل ارتش شوروی به نام روز ارس شد.


استاندار آذربایجان شرقی

زیستن با هویت اجتماعی و اخلاقی جز با کتابخوانی میسر نمی شود

عابدین خرّم، استاندار آذربایجان شرقی گفت: قصه و قصه گویی هویت تاریخی ایرانیان است و در زمانی که خبری از فضای مجازی نبود، کودکان و نوجوانان با استفاده از این قصه ها، سرگرم بوده و از آن ها بهره مند می شدند.

وی یکی از آثار شبیخون فرهنگی را جدا کردن نسل کنونی از قصه ها دانست و گفت: اگر بخواهیم امید داشته باشیم باید فرهنگ ایرانی و اسلامی را در قالب این قصه ها به نسل جدید منتقل کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: قصه یک هنر والا و قصه گویی یک هنرمند فاخر است که امیدواریم بتوانیم این هنر را در قالب متناسب به دیگر نسل ها منتقل کنیم.

خرّم با بیان اینکه جوانان ما همواره ایفاگر نقش های مهمی بوده اند و نباید به سادگی ناامید شوند، گفت: جوانان دیروزی در دوره دفاع مقدس هیچگاه خسته نمی شدند و صحنه را با عظمت حفظ کرده و پایدار نگه می داشتند.

وی ادامه داد: زیستن با هویت اجتماعی، فردی، انسانی و اخلاقی مگر با عجین شدن با کتاب و کتابخوانی ممکن نخواهد بود.


تقدیر

معرفی برگزیدگان دومین دوسالانه جشنواره قصه گویی نهال امید

هیئت داوران دومین دوسالانه جشنواره قصه گویی نهال امید با انتشار بیانیه ای برگزیدگان این دوره از جشنواره شامل ۶ برگزیده بخش دیجیتال، ۶ برگزیده بخش صحنه و ۳ شایسته تقدیر در بخش صحنه ای و ۳ برگزیده بخش ویژه منطقه آزاد ارس را معرفی کردند. 

متن بیانیه و اسامی برگزیدگان به این شرح است: 

به نام یکتای قصه گو
یکی بود یکی نبود
زیر گنبد کبود
کسی جز خدای مهربون
اول قصه ها نبود
خدا بود
انسان
و آفرینش
آفرینش اولین قصه بود و خدا اولین قصه گو

و او بود که کتاب پر از قصه اش را توسط رسول مهربانی، حضرت محمد (ص) برایمان فرستاد. 
و اکنون ما در اینجا در کنار آب های نیلگون رود ارس در سایه مردمان خونگرم و صمیمی جایی که هنوز صدف هایش قصه ی شهریارها را زنده می کنند به قصه های خوب و دلنشین شما سفیران کتاب و کتابخوانی سراسرکشور بر خود می بالیم که برای پرورش بچه های این مرز و بوم به یکی از موثرترین واسطه های تربیتی که قصه گویی است تملک جسته ایم.

هیئت داوران جشنواره کشوری قصه گویی ضمن ابراز خرسندی از حضور فعال و پویایی قصه گویان شرکت کننده در بخش های مختلف جشنواره به منظور ارتقای کیفی فعالیت قصه گویی ذکر نکاتی چند را ضروری می داند.

قصه گویان عزیز بی شک انتخاب قصه مناسب می تواند پایه و اساس قصه گویی خوب باشد.
توجه به ساختار قوی داستان به تازگی موضوع، تناسب قصه با گروه سنی مخاطب ، دانستن مضامین و پیام های تربیتی ویژگی های یک قصه مناسب است. که در برخی قصه گویی ها به آن کمتر توجه شده است و بهتر است در صورت استفاده از منابعی که نیاز به بازنویسی و بازآفرینی دارد از افراد صاحب نظر کمک گرفته شود و یا در دوره های آموزشی و برنامه های توجیهی مربوط شرکت نمایند.
-    بر توجه دقیق همکاران گرامی به شیوه کاری قصه گویی و رعایت موارد مندرج در آن تاکید می گردد.

-    از آنجایی که قصه گویی روشی هنرمندانه برای بیان قصه است تدابیری اتخاذ گردد تا مرز این فعالیت از دیگر فعالیت ها مانند شعر خوانی و نمایش به وضوح تفکیک شود.

-    قصه گویان همانگونه که مستحضر ید ابزار به کار گرفته شده باید در خدمت قصه گویی باشد. نه آن که مانعی در مسیر ارتباط قصه گو و شنونده محسوب شود.

-    از آنجایی که ساختار مناسب قصه می تواند پیام را به صورت غیر مستقیم به مخاطب منتقل کند 

بنابراین شایسته است از بیان مستقیم پیام قصه پرهیز شود.

-    انتظار می رود قصه گویان گرامی زبان های وجودی خویش را به بهترین نحو به خدمت بگیرند تا بتوانند مفاهیم و مضامین مورد نظر را به مخاطب منتقل نمایند.

-    انتظار است برای ارزش کذاری به فرهنک و ادبیات ملیی شایسته است از داستانهایی ایرانی ومتون کهن و امروزی استفاده شود.

همچنین سپاس داریم از مدیر کل محترم استان آذربایجان شرقی، مدیریت منطقه آزاد ارس و کلیه عوامل اجرایی که برای برپایی این جشنواره زحمات زیادی را متحمل شدند.

سپاس ویژه داریم از استاندار محترم استان آذربایجان شرقی و تمامی سازمان های و ارگان هایی که جشنواره قصه گویی را حمایت و پشتیبانی کردند.
و آرزوی موفقیت داریم برای کلیه شرکت کنندگان قصه گو.
هیئت داوران ضمن بررسی آثار اجرای اسامی را به شرح ذیل اعلام می نماید.

تقدیر ویژه به خاطرتوجه به مسانل روزملی و میهنی و پرورش روح حماسی در نوجوانان

به قصه ی برداشکن یا سنک نراش از استان چهارمحال و بختیاری سرکار خانم مریم خلجی پیربلوطی

و قصه آشنا غریب از استان گلستان جناب آقای علی رجبلو

برگزیدکان بخش صحنه‌ای بدون در نظر گرفتن اولویت: 
۱- وحیده کریمی  با قصه کلاف کلی از استان مرکزی
۲- پرشنک سنگین آبادی با قصه ماه من، ماه ما از استان کردستان
۳- مهسا یغمایی با قصه دیوه سیاه دم به سر از استان آذربایجان شرقی
۴- سید احمد مصطفوی با قصه نگهبان چشمه از استان خراسان رضوی
۵- فاطمه سادات موسوی هفتاد در با قصه پسری که اسم نداشت از استان یزد
۶- ملیحه حقیقی با قصه کوچولوی ترسو از استان خراسان جنوبی

محمدرضا سرشار، صادق کیانی مقدم و الهام دارابی


همچنین هیئت داوران این دوره از جشنواره با صدور بیانیه‌ای برگزیدگان بخش دیجیتال را معرفی کردند. متن بیانیه و اسامی به این شرح است: 

به نام مبدع و آفریدگار وجود
قصه‌گویی از قدیمی‌ترین هنرهای آدمی و راهی برای انتقال مهارت‌ها و تجربیات گذشتگان است که نسل به نسل و قرن به قرن تا امروز ادامه یافته و هنوز هم در بین اغلب جوامع این کره خاکی رواج دارد.

قصه‌گویی در ایران هم یک هنر سنتی و پیشینه‌دار است و نه‌تنها در سطر سطر تاریخ اثری از قصه‌گویان و راویان اخبار و طوطیان شکرشکن شیرین‌گفتار می‌توان یافت که هرکسی هم از کودکی و گذشته دور خود، قصه‌ای که مادربزرگی یا بزرگ‌تری برایش گفته، به یادگار دارد و روزی شاید آن را برای کودکی دیگر هم بازگو کرده باشد.

جشنواره قصه‌گویی نهال امید نهاد کتابخانه های عمومی کشور حقیقت راهی است برای تکریم و بزرگداشت این سنت قشنگ، زیرا که کودکانی که روزی تجربه شنیدن قصه‌های شیرین داشته‌اند، شادتر و بهتر با سختی روزگار بزرگ‌سالی روبرو می‌شوند.

هیئت‌داوران جشنواره قصه‌گویی دوسالانه نهال امید، با تأکید بر زنده نگه‌داشتن اسلوب کهن روایت‌های شفاهی و قصه‌گویی و نیز با احترام و تجلیل از قصه‌گویان به زبان‌های محلی و روایت گران قصه و داستان با گویش های شیرین سراسر این مرزوبوم و با در نظر گرفتن اصول صحیح روایت قصه، خصوصاً اصل غافلگیری در نقل یک قصه خوب، پس از چندین بار بازبینی ۴۸ اثر قابل‌بررسی و شایسته برای رقابت نهایی، توانست ۶ اثر قابل‌تقدیر و ارزشمند را به‌عنوان آثار منتخب داوران به دبیر جشنواره معرفی کند.

شایان‌ذکر است که با توجه به ظهور روش‌های تازه در قصه‌گویی و قصه‌پردازی امروز، هیئت‌داوران قصه‌های بخش دیجیتال، به‌صورت مجزا، آن دسته از قصه‌ها را که با پرداختی متفاوت از روش‌های کهن قصه‌گویی، در این جشنواره شرکت کرده بودند، نیز موردبررسی قرار داده و تعدادی از این قصه‌ها را با توجه به همه اصول قصه‌گویی و همچنین زیبایی‌شناسی در اثر هنری (کلیپ و پویانمایی)، شایسته تقدیر دانست. در پایان ذکر نکات ذیل برای قصه گویان این بخش ضرورت دارد 

۱-توجه به قصه بودن متن اجرایی در قصه گویی دیجیتال از اولویت اول برخوردار است اگر متن دارای ضعف های مرسوم باشد لزوما هرگونه تلاش دیگر به جهت زیباسازی اثر از اعتبار لازم برخوردار نخواهد بود.

۲-از آنجا که" قصه گویی" مبنای اصلی این جشنواره می باشد آثار ارسالی نباید تداعی کننده هنرهای دیگر از جمله فیلم کوتاه، انیمیشن یا نمایش باشد.

۳-رعایت لحن روایت شفاهی به اصالت قصه گویی دیجیتال کمک شایان می کند.

۴-اجرای قصه گویی با  لهجه ی مسلط و زیست شده قصه گو  بهتر از قصه گویی با لهجه ی معیار است. زیرا قصه گو با لهجه مسلط خود عواطف قصه را بهتر بیان می کند. 

۵-در قصه گویی دیجیتال اصل غافلگیری مخاطب در پایان قصه از عناصر تاثیر گذار است و قصه گو نباید از این مهم غافل باشد. 

۶-شناخت  ساختمان دراماتیک قصه به طور عمومی می تواند به انتخاب یک قصه خوب کمک کند. 

۷- تمام تکنیک های فیلم سازی باید در خدمت روایت تک نفره قصه گو باشد و اصل قصه گویی نباید در تلفیق با هنرهای دیگر (انیمشن، نمایش و..) فراموش گردد.
برگزیدگان بدون در نظر گرفتن اولویت: 

۱- آیدا مجاور استان از آذربایجان غربی
۲- زهرا یوسفی از استان مازندران
۳- معصومه مرادی مرام از استان سمنان
۴- مهدی مصطفایی از استان تهران
۵- فاطمه بحرانی از استان یزد
۶- ریحانه صادقی یکتا از استان قم 

الهام دارابی، صادق کیانی مقدم و محمدرضا اسفاری


همچنین منتخبان بخش جنبی منطقه آزاد ارس نیز به این شرح اعلام شدند: 

ثنا رحیمی
ثمین ولی پور
زهرا نادری

در پایان این بخش از مراسم مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اهدای هدیه ای از خدمات و فعالیت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر کرد. 


قصه گویی بهترین فرصت برای انتقال مفاهیم فرهنگی/ حرکت نهاد به سمت طراحی برنامه های راهبردی برای کودکان و نوجوانان

قصه گویی بهترین فرصت برای انتقال مفاهیم فرهنگی/ حرکت نهاد به سمت طراحی برنامه های راهبردی برای کودکان و نوجوانان

قصه گویی بهترین فرصت برای انتقال مفاهیم فرهنگی/ حرکت نهاد به سمت طراحی برنامه های راهبردی برای کودکان و نوجوانان

قصه گویی بهترین فرصت برای انتقال مفاهیم فرهنگی/ حرکت نهاد به سمت طراحی برنامه های راهبردی برای کودکان و نوجوانان

گفتنی است، فراخوان دومین دوسالانه قصه گویی «نهال امید» با شعار «قصه خوب؛ نسل خوب» و با هدف ترویج قصه‌گویی، شناسایی و تشویق و بهره‌مندی از توانمندی‌های شبکه کتابخانه‌های عمومی، کتابداران و اعضا، در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و قصه‌گویی دیجیتال، مردادماه ۱۴۰۱ منتشر شد. ارج نهادن به سنت قصه گویی و تلاش در جهت گسترش خدمات جنبی کتابخانه ها برای ایجاد انگیزه مطالعه، شناسایی استعدادها تشویق و بهره مندی از توانمندی مختلف در کتابخانه های عمومی جهت اعتلای توسعه علمی و فرهنگی، ایجاد زمینه لازم برای ارتقای دانش نظری و تبادل تجربیات مفید و موثر میان کتابداران قصه گو، استفاده از فعالیت‌های ادبی ادبیات روایی از جمله قصه داستان و شعر در تعالی و مقاوم سازی فرهنگ مطالعه و در نهایت تولید و توسعه محتوای منطبق بر ترویج فرهنگ بومی ملی و اسلامی در کتابخانه های عمومی از اهداف برگزاری دومین دوره این دوسالانه بوده است. در این دوسالانه موضوعاتی چون «مسائل روز جامعه»، «موضوعات آزاد»، «سبک زندگی ایرانی-اسلامی»، «شعار سال» به عنوان موضوعات محوری در نظر گرفته شد. دوسالانه «نهال امید» در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و قصه‌گویی دیجیتال و در سه سطح ملی، منطقه‌ای و استانی برگزار شد. مرحله ملی این دوره طی ۲ روز ۳۰ و ۳۱ خردادماه در جلفا برگزار شد و طی مراسمی، ۱۲ قصه‌گوی برتر شامل ۶ برگزیده در بخش دیجیتال و ۶ برگزیده در بخش صحنه‌ای به انتخاب هیئت داوران معرفی شدند.