شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۱

محمدرضا زائری در عصر شعر مباهات:

امروز جهان تشنه معارف اسلام است

عصر شعر مباهات به مناسبت روز مباهله

محمدرضا زائری در نشست عصر شعر مباهات، گفت: امروز جهان تشنه معارف ما است و باید این معارف را متناسب با زبان و محتوای امروز عرضه کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در آستانه روز مباهله، عصر شعر مباهات همراه با رونمایی از کتاب «مباهات: گزیده اشعار مباهله» با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد؛ حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، مدرس دانشگاه و جمعی از شاعران و اهالی ادب ۲۰ تیرماه در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، نویسنده و مدرس دانشگاه در این نشست اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: «هر کس فضیلتی از فضائل علی ابن ابی طالب را بنویسد تا زمانی که آن کاغذ باقی است، ملائک برای او استغفار می‌کنند.» افتخار تمدن اسلامی ما این است که بر محور کتاب شکل گرفته، معجزه دینش قرآن و سیره اهل بیت(ع) توصیه به نوشتن است. این نکته‌ای است که راهبردی روشن و اساسی برای ما تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: به باور و عقیده ما کسی که در این ساحت قدم می‌گذارد، خودش تصمیم‌گیرنده نبوده و مورد عنایت واقع شده است. از امام صادق(ع) روایت شده که «کسی که در این عرصه می‌خواهد شعر (اثر هنری) تولید کند، حتماً مورد تأیید بوده است.» همانطور که جورج شکور، شاعر مسیحی لبنانی در بیتی گفته است حیرانم که شعرم را چه کسی به نظم می‌آورد/ من شعر می‌گویم یا خدا همراهم شعر می‌گوید؛ یعنی وقتی می‌خواهم در مقابل علی ابن ابی طالب(ع) و امام حسین(ع) عرض ادب کنم، گویی خدا شعر می‌گوید. جورج جرداق همیشه می‌گفت، من قصد نوشتن کتابی درباره حضرت علی(ع) نداشتم و تنها معلم ادبیات بودم؛ یکی از متونی که باید به بچه‌ها درس می‌دادم، نهج‌البلاغه بود. برای گفتن از علی ابن ابی طالب برای بچه‌ها، قدری مطالعه کردم و برایم تلخ بود که چرا همه از اختلاقات عقیدتی و از زاویه مسائل شخصی خود به شخصیتی به این عظمت می‌نگرند. او به همین دلیل شروع به نوشتن مجموعه ۵ جلدی درباره حضرت کرد و طوری شد که این مجموعه در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ شمسی در عراق و ایران در اوج قدرت جریان‌های کمونیستی و مارکسیستی، سلاح جریان متدین و مؤمن شد.

زائری تصریح کرد: امروز در آستانه یک نیاز بزرگ جهانی هستیم؛ جهان تشنه معارف ما است و باید این معارف را متناسب با زبان و محتوای امروز عرضه کنیم. در این جبهه و در جریان مباهله، جورج جرداق، جورج شکور، مارون عبود و... کنار ما هستند؛ اینکه انسان در چه جبهه‌ای قرار بگیرد را میزان اثرگذاری‌اش نشان می‌دهد. امروز دنیا منتظر این پیام است که با زبان مناسب عرضه شود. این جلسه و جلسات مشابه حتماً مصداق احیای امر اهل بیت(ع) است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 0 =