چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹

دبیرکل نهاد در جمع کتابداران استان مرکزی:

کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با کتابداران کتابخانه های عمومی استان مرکزی

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ۲۵ مردادماه ۱۴۰۲ طی سفر به استان مرکزی با کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد در روز دوم سفر استانی مرکزی، صبح ۲۵ مردادماه ۱۴۰۲ با کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد.
مهدی رمضانی در ابتدای این نشست گفت: امیدوارم این جلسه حرکتی رو به جلو در اداره نهاد کتابخانه های عمومی کشور باشد و با همدلی، هم افزایی و یک دل شدن بتوانیم کارها را پیش ببریم. حضور در استان ها و دیدار چهره به چهره، قطعاً مفید و مؤثر است.
وی خطاب به کتابداران حاضر در نشست گفت: شما مسئولیت مهمی در کشور به عهده دارید. این از باب تعارف و تملق نیست. شما مسئولیت اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور به نام کتابخانه عمومی را بر عهده دارید؛ ما کتابخانه را مکانی اثرگذار می دانیم؛ در برخی مناطق کتابخانه تنها مرکز فرهنگی و تنها پایگاه مردمی موجود است. باید با هم عهد ببندیم که وقتی مردم وارد کتابخانه عمومی می شوند، حالشان خوب شود. حال خوب، چارچوبی دارد که برخورد خوب، انجام درست وظایف، روی خوش، خدمت رسانی دقیق و... از ملزومات آن است.
دبیرکل نهاد تصریح کرد: شبکه کتابخانه های عمومی گسترده ترین شبکه فرهنگی خدمت رسان در سراسر کشور است. مساجد و مدارس، فضای متفاوتی دارند. این شبکه گسترده توسط شما راهبری می شود. باید بدانید که ما دارای گسترده ترین شبکه کتابخانه ای در منطقه هستیم. بعد از ما ترکیه با ۱200 کتابخانه عمومی در مقام دوم قرار دارد. در آسیا در بین چند کشور پیشرو و در دنیا در بین ۱۴ کشور اول هستیم. از حیث خدمات کتابخانه ای نیز بازتعریف و گسترش خدمات را آغاز کرده ایم.
وی افزود: به گفته اساتید دانشگاه از جمله رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور، تعریف خدمت در کتابخانه عمومی تغییر کرده است. در این تغییر، فعالیت فرهنگی، ترویجی، آموزشی و علمی، از خدمات کتابخانه عمومی محسوب می شود. برای مثال جشنواره کتابخوانی رضوی، اقدامی مثبت در جهت معرفی کتابخانه های عمومی محسوب می شود؛ از طرفی یک اقدام فرهنگی اثرگذار است؛ مثل هر اقدامی قاعدتاً اشکالاتی دارد که در صورت رفع بهتر خواهد شد. قطعاً ما جشنواره کتابخوانی رضوی را، به عنوان یک ابرپروژه فرهنگی که برای رسیدن به نقطه ای که امروز هست تک تک همکاران زحمت کشیده اند، تعطیل نمی کنیم. ما مخالف آمارسازی هستیم اما در عین حال معتقدیم برای توسعه جشنواره کتابخوانی رضوی باید بیش از پیش کار کرد. باید همکاران زحمتکش، تلاشگر و مثبت اندیش سخنگوی مجموعه کتابخانه های عمومی باشند. اگر می گوییم کتابدار سرباز جبهه دانایی است، این سرباز باید به هنگام و دقیق سخن بگوید، محکم و منصفانه نقد کند و از حرف زدن نهراسد.
رمضانی ادامه داد: شبکه گسترده کتابخانه های عمومی با نقش مؤثر کتابدار، زمانی می تواند مطالبه گر باشد که تأثیر عینی داشته باشد. اگر بود و نبود ما تفاوتی نداشته باشد، چه دلیلی برای حمایت از ما وجود دارد؟ کتابخانه موقعیتی اثرگذار در منطقه محلی است؛ برخی کتابداران ما محل رجوع برای حل اختلافات و مسائل در منطقه محل خدمت خود هستند. اثرگذاری این اتفاق بسیار فراتر از امانت کتاب است. چنانچه ما مایل به پیگیری مطالباتمان هستیم، نیاز است خودمان و اثرگذاریمان را اثبات و تقویت کنیم. بحمدالله امروز اکثریت جامعه، نهاد کتابخانه های عمومی کشور و موقعیت کتابخانه را می شناسند؛ اکثریت استانداران و مسئولان سیاسی در کشور به موقعیت کتابخانه ها و خدمات آن مباهات می کنند و کتابداران را شخصیت هایی فرهیخته می دانند.
وی بیان کرد: ما در حال تلاش برای حل مسائل هستیم و زمان نتیجه تلاشمان را نشان می دهد. اصلاح آیین نامه اجرایی قانون نهاد در کمیسیون فرهنگی دولت در حال پیگیری است؛ ۷۰ نماینده مجلس با امضای درخواست خواستار اولویت یافتن طرح اصلاح قانون تأسیس نهاد شده اند. پیشنهاد اصلاح سند نهضت مطالعه مفید و سند ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، که یکی در سال ۱۳۸۹ و دیگری در سال ۱۳۹۶ تصویب شده، را ارائه کردیم که در جلسه پیشین شورای فرهنگ عمومی کلیات سند ملی ترویج خواندن به تصویب رسید تا جایگزین دو سند قبلی شود که ان‌شاءالله به تصویب نهایی برسد.
رمضانی با اشاره به پیگیری همکاران در خصوص افزایش ۱۵ درصدی فوق العاده ویژه، گفت: ساختار و مشاغل نهاد باید به تصویب سازمان اداری و استخدامی برسد. ان‌شاءالله این موضوع انجام می شود و در آن زمان معوقات آن نیز پرداخت خواهد شد. اما حل شدن این مسئله کمی زمانبر است.
وی وجود اختلاف نظر را در خانواده گسترده کتابخانه های عمومی کشور بدیهی دانست و با اشاره به نقاط مشترک، گفت: ما دلمان برای یکدیگر می تپد؛ بنده به عنوان دبیرکل نیز کارمند نهاد هستم. خود را کتابدار می دانم و معتقدم اختلاف ستاد و کتابخانه، پیش برنده و قابل دفاع نیست. نظام ارزیابی باید در نهاد شکل بگیرد. به اعتقاد بنده کتابخانه باید توسط کتابدارن اداره شود و باید از منافع مادی و معنوی آن بهره مند شوند. طرح «مأموریت کتابخانه من»، مصداق این موضوع است. در این طرح مدیریت کتابخانه، ساعات فعالیت آن، برنامه ها، منابع و... به کتابداران واگذار می شود تا مبتنی بر اقتضائات و نیازهای منطقه آن را تنظیم کنند و از آن بهره مند شوند.
رمضانی تأکید کرد: ما منکر مشکلات نیستیم و در جهت رفع آن ها تلاش می کنیم. برای حل مسئله معیشتی کتابداران در حال اقدام هستیم با اینکه موانعی وجود دارد. سال گذشته افزایش بودجه ما نسبت به اغلب دستگاه های فرهنگی بیشتر بوده است. به حل این مشکلات امید دارم و تا وقتی که در این مسئولیت هستم با تمام توان تلاش خواهم کرد.
 

کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است

کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است

کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است

کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 13 =