شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸

مروری بر سفر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به استان مرکزی؛

از تأکید بر تکثیر هویت فرهنگی استان تا پیگیری پروژه کتابخانه مرکزی

سفر مهدی رمضانی دبیرکل نهاد به استان مرکزی

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد با همراهی جمعی از معاونین و مدیران کل این مجموعه ۲۴ و ۲۵ مردادماه به منظور بررسی وضعیت کتابخانه های عمومی و دیدار با کتابداران به استان مرکزی سفر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد با همراهی جمعی از معاونین و مدیران کل این مجموعه ۲۴ و ۲۵ مردادماه به منظور بررسی وضعیت کتابخانه های عمومی و دیدار با کتابداران به استان مرکزی سفر کرد. دیدار با نماینده ولی فقیه، خانواده شهید مهدی جودکی، کتابداران و نیز اصحاب رسانه، حضور در نشست رونمایی از کتاب «خودآموز حساب سیاق»، حضور در مراسم افتتاح نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای تشکل‌های مردم‌نهاد استان مرکزی، حضور در شب شعر حسینی «داغ غزل» و بازدید از پروژه کتابخانه مرکزی اراک از برنامه های سفر دبیرکل نهاد به استان مرکزی بود.


فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است/ کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است

ضرورت استمرار تمرکز نهاد بر حوزه کودک و نوجوان

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سفر استانی به استان مرکزی با آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اراک دیدار و گفت و گو کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این دیدار با بیان اینکه بیش از ۳۷۰۰ کتابخانه زیرنظر این نهاد اداره می‌شود، گفت: این رقم به جز کتابخانه‌های دانشگاه‌ها، کانون پرورش فکری و... است.

وی افزود: از حیث شبکه کتاب در منطقه اول و در دنیای اسلام بین ۳ کشور هستیم؛ در بخش توسعه خدمات نیز پیشرفت خوبی داشتیم و در حال حاضر ۶۰ نوع خدمت برای ارائه به مخاطبین تعریف شده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: تصور برخی از کتابخانه مرکز نشر اطلاعات عمومی است اما ما به دنبال مفهوم مرکز فرهنگی اجتماعی هستیم.

رمضانی بیان کرد: ۶۴ بخش نابینایان، ۳۱ بخش ناشنوایان و ۴ مرکز تولید بریل در کشور داریم و تاکنون بیش از ۱۲ هزار عنوان کتاب صوتی برای این گروه تولید کرده‌ایم. ثقل اصلی فعالیت کتابخانه را بخش کودک و نوجوان گذاشته ایم و همه کتابخانه‌های سطح کشور در این بخش فعال هستند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به عضویت افراد در کتابخانه‌ها خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ میلیون نفر تاکنون عضو کتابخانه عمومی بوده اند که نزدیک به ۳ میلیون نفر از آنها عضو فعال هستند و تراکنش داشته اند؛ ۶۰ درصد این اعضا کودک و نوجوان هستند. البته این رقم به غیر از افرادی است که از خدمات کتابخانه‌های عمومی مثل آموزش و... استفاده می‌کنند.

رمضانی یادآور شد: پروژه کتابخانه مرکزی استان نیز یکی از بزرگترین کتابخانه‌های کشور است که پیشرفت خوبی داشته و امیدواریم به زودی به بهره‌برداری برسد و آن را تجهیز کنیم.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان نیز در این دیدار گفت: کار کردن در بخش کودک و نوجوان از واجب‌ترین کارها است و باید از سوی نهاد جدی گرفته شود و استمرار پیدا کند.

وی با بیان اینکه نیاز به تولید آموزنده در بخش کودک و نوجوان داریم، افزود: متأسفانه در این بخش خلا وجود دارد و باید این نقیصه با کار و تلاش رفع شود.

دری نجف آبادی بیان کرد: بزرگداشت نویسندگان شاخص و مفاخر کار دیگری است که باید مورد توجه باشد و شایسته است به معرفی آنها بپردازیم.

امام جمعه اراک با اشاره به از بین رفتن برخی کتاب‌ها در آتش سوزی ها و... تأکید کرد: نگهداری کتاب مهم است و باید دقت کرد تا آسیبی نبیند. باید بتوانیم آثار شیعی و اسلامی را احیا کنیم و از آنچه در خارج و داخل کشور وجود دارد، استفاده شود.


فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است/ کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است

تشرف به محضر خانواده شهدا برکات زیادی دارد

دبیرکل نهاد طی این سفر شامگاه سه شنبه ۲۴ مرداد با خانواده شهید مهدی جودکی دیدار و گفتگو کرد.

رمضانی در دیدار با خانواده شهید مهدی جودکی اظهار کرد: دیدار با خانواده شهدا توفیقی است که نصیب ما شده و در هر سفر استانی سعی کرده ایم حداقل با یک خانواده شهید دیدار داشته باشیم.

وی افزود: تشرف به محضر خانواده شهدا همیشه برکات زیادی در زندگیمان داشته است. تاکنون به دیدار خانواده شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافع حرم، مدافع امنیت و... رفته‌ایم که هر کدام رنج و دردهای متفاوتی کشیده‌اند. هر شهید عطر و معجزه خود را داشته است.

پدر شهید جودکی نیز در این دیدار به بیان ویژگی های شخصیتی، خاطرات و لحظات قبل از شهادت فرزندش پرداخت.

فرشته عسگری، نویسنده کتاب «تازه داماد» زندگی‌نامه شهید جودکی، نیز در این دیدار به نحوه آشنایی با خانواده شهید و تحریر این کتاب پرداخت.

در پایان این نشست مهدی رمضانی در خصوص بررسی خرید کتاب «تازه داماد» برای کتابخانه های عمومی کشور قول مساعد داد.

گفتنی است شهید مهدی جودکی متولد ۱۳۶۷ شهر اراک بود که بعد از گذراندن دوره های پاسداری و صورت داوطلبانه وارد دوره تکاوری شد. این شهید بزرگوار در فروردین ماه ۱۳۸۹ چند روز مانده به عروسی اش طی درگیری با تیم های ترور و خرابکاری گروهک تروریستی پژاک در حومه شهر  سلماس به شهادت رسید. 

کتاب تازه داماد زندگی‌نامه و فراز و فرودهای زندگی این شهید است که با قلم فرشته عسگری توسط انتشارات سفیران طلائیه آفتاب منتشر شده است. 


فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است/ کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است

فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است

رمضانی عصر سه شنبه ۲۴ مرداد ماه با حضور در استانداری مرکزی در مراسم رونمایی از کتاب خودآموز حساب سیاق شرکت کرد.

وی در این نشست با اشاره به دیداری که مسئولین مرکز اسناد انقلاب اسلامی با مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ داشتند، گفت: یکی از نکاتی که ایشان در این دیدار فرمودند و به آن تأکید داشتند این بود که غربی‌ها از هویت خود به سادگی کوتاه نمی‌آیند و این مثال را زدند که  انقلاب فرانسه و روسیه را داشتند؛ و صدها و ده‌ها اثر با موضوعات مختلف پیرامون آن انقلاب‌ها تولید کردند و به گونه‌ای فضا را ترسیم کردند که محور گردش حوزه تاریخ، ادبیات و سیاست در این واقعه خودشان خلاصه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به آثاری که برای ما هویت‌ساز هستند، تصریح کرد: در حال حاضر ده‌ها اثر در استان مرکزی و شهرستان‌های مختلف این استان قابلیت هویت‌سازی دارند، ولی به دلیل آنکه به این آثار به درستی پرداخته نشده، موجب شده در اکثر مواقع  وجه غالب این استان صنعت آن باشد.  نه اینکه بگوییم صنعت مهم نیست، که صنعت لازم و بااهمیت است، اما برای هر حل مسئله در کشور نیاز به  نرم‌افزار فرهنگی داریم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه راه‌حل هر مسئله در حوزه فرهنگ ترسیم می‌شود، ادامه داد: یکی از معضلات امروز کشور بحث مصرف انرژی از جمله برق، آب و سوخت است، حتماً راه حل این مسئله در حوزه فرهنگ تعریف می‌شود. ما معتقدیم حوزه فرهنگ در کنار سایر حوزه‌ها اثربخش است و باید به موضوع فرهنگ جدی‌تر و عمیق‌تر نگاه کنیم، فرهنگ زینت نیست، بلکه مسئله زیربنایی است.

وی با اشاره به سند ملی ترویج خواندن که کلیات آن در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسیده است، گفت: نهاد کتابخانه‌ها با راهبری شبکه ۳ هزار و ۷۰۰ کتابخانه‌ای، بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی کشور است که این شبکه بزرگ با جدیت بحث خواندن را از طریق سند ملی ترویج خواندن دنبال می‌کند، در این سند توجه به مواد خواندنی یکی از مسائل مهم است که مدنظر قرار گرفته است و مواد خواندنی تنها کتاب نیست.

عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: امروز با نسل جدید کتابخانه‌های عمومی روبرو هستیم، کتابخانه، امروز تنها جایی برای کتاب خواندن وقرائت‌خانه نیست، در کتابخانه‌ها بیش از ۶۰ نوع خدمت برای ارائه تعریف شده است. یکی از بزرگترین کتابخانه‌های مرکزی کشور مربوط به اراک است که امیدواریم هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد. ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هر کاری از دستمان بربیاید انجام می‌دهیم و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

نظام هویتی همه‌جانبه موجب پیشرفت جامعه می‌شود

فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی نیز در این مراسم اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که هر موجودیت زنده انسانی دو شاکله مادی و معنوی دارد که در مورد اشخاص، شاکله معنوی، شخصیت آنهاست و در مورد اجتماع، شاکله معنوی، هویت نامیده می شود.

وی افزود: اگر شاکله مادی یک جامعه آسیب‌دیده باشد، قوی بودن شاکله معنوی آن جامعه را مقتدر می‌کند و می‌تواند کمبودها را جبران کند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: آنچه می‌تواند جامعه را پیشرفت دهد و موجب پیشرفت همه‌جانبه شود، نظام هویتی همه‌جانبه است به همین دلیل معتقدیم در کشور و هر استان و شهرستانی می‌توان مؤلفه‌ها و عناصر شکل‌دهنده آن شهرستان و استان و کشور را شناسایی و تقویت کرد و روابط آنها را با یکدیگر تشخیص داد و هویت را به عنوان یک ابزار و موتور محرک پیشرفت استفاده کرد.

مخلص الائمه بیان کرد: در استان مرکزی نظام هویتی در حال پیگیری است و هیئت‌های اندیشه‌ورز در این حوزه تشکیل شده است. استان مرکزی مملو از مؤلفه‌های هویتی است. از مجموعه دستگاه‌ها انتظار می‌رود که هفته‌های فرهنگی را جدی گرفته و در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان اینکه به ویژگی‌های ممیزه گروه‌های اجتماعی که آن را از دیگر گروه‌ها جدا می‌کند، مؤلفه‌های هویت گفته می‌شود، گفت: استان مرکزی مؤلفه‌های هویتی فراوان و مفاخر در قید حیات دارد که خود را وقف حفظ یک مؤلفه هویتی کرده‌اند.

در سیاق تقلب وجود ندارد

اسداله عبدلی آشتیانی، نویسنده کتاب «خودآموز حساب سیاق» نیز بیان کرد: حدود ۳۰۰ میلیون برگ سیاق در آرشیو اسناد مالی وجود دارد که باید خوانده شوند تا لایه‌های زیرین تاریخ اداری و مالی و تجاری مشخص شود.

وی افزود: سیاق ۹ ویژگی منحصر به فرد حسابداری دارد و این سیاق از راست به چپ نوشته می‌شود و صفر در این سیاق وجود ندارد.

نویسنده این کتاب همچنین ادامه داد: در سیاق به هیچ عنوان تقلب وجود ندارد و امکان جابجایی اعداد نیز جزء محالات است، دفاتری که به صورت سیاق نوشته شده از نظر گرافیکی بسیار زیبا هستند.

عبدلی آشتیانی خاطرنشان کرد: سیاق قلمرو گسترده فرهنگی را نیز شامل می‌شود و ۴ سیاق عربی، هندی، ایرانی و ترکی-عثمانی در حوزه فرهنگی وجود دارد.

گفتنی است کتاب «خودآموز حساب سیاق» با نویسندگی اسدالله عبدلی آشتیانی و خوشنویسی کاظم محمد زمانی آشتیانی و در یک مقدمه و شانزده درس تهیه تنظیم شده است. در این کتاب تلاش شده تا به آموزش نوشتن و خواندن ارقام محاسبات سیاق دیوانی و تجاری پرداخته شود که شامل ۱۶ درس است.


فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است/ کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است

کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است

دبیرکل نهاد در روز دوم این سفر، صبح ۲۵ مردادماه ۱۴۰۲ با کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد.

مهدی رمضانی در ابتدای این نشست گفت: امیدوارم این جلسه حرکتی رو به جلو در اداره نهاد کتابخانه های عمومی کشور باشد و با همدلی، هم افزایی و یک دل شدن بتوانیم کارها را پیش ببریم. حضور در استان ها و دیدار چهره به چهره، قطعاً مفید و مؤثر است.

وی خطاب به کتابداران حاضر در نشست گفت: شما مسئولیت مهمی در کشور به عهده دارید. این از باب تعارف و تملق نیست. شما مسئولیت اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور به نام کتابخانه عمومی را بر عهده دارید؛ ما کتابخانه را مکانی اثرگذار می دانیم؛ در برخی مناطق کتابخانه تنها مرکز فرهنگی و تنها پایگاه مردمی موجود است. باید با هم عهد ببندیم که وقتی مردم وارد کتابخانه عمومی می شوند، حالشان خوب شود. حال خوب، چارچوبی دارد که برخورد خوب، انجام درست وظایف، روی خوش، خدمت رسانی دقیق و... از ملزومات آن است.

دبیرکل نهاد تصریح کرد: شبکه کتابخانه های عمومی گسترده ترین شبکه فرهنگی خدمت رسان در سراسر کشور است. مساجد و مدارس، فضای متفاوتی دارند. این شبکه گسترده توسط شما راهبری می شود. باید بدانید که ما دارای گسترده ترین شبکه کتابخانه ای در منطقه هستیم. بعد از ما ترکیه با ۱۲۰۰ کتابخانه عمومی در مقام دوم قرار دارد. در آسیا در بین چند کشور پیشرو و در دنیا در بین ۱۴ کشور اول هستیم. از حیث خدمات کتابخانه ای نیز بازتعریف و گسترش خدمات را آغاز کرده ایم.

وی افزود: به گفته اساتید دانشگاه از جمله رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور، تعریف خدمت در کتابخانه عمومی تغییر کرده است. در این تغییر، فعالیت فرهنگی، ترویجی، آموزشی و علمی، از خدمات کتابخانه عمومی محسوب می شود. برای مثال جشنواره کتابخوانی رضوی، اقدامی مثبت در جهت معرفی کتابخانه های عمومی محسوب می شود؛ از طرفی یک اقدام فرهنگی اثرگذار است؛ مثل هر اقدامی قاعدتاً اشکالاتی دارد که در صورت رفع بهتر خواهد شد. قطعاً ما جشنواره کتابخوانی رضوی را، به عنوان یک ابرپروژه فرهنگی که برای رسیدن به نقطه ای که امروز هست تک تک همکاران زحمت کشیده اند، تعطیل نمی کنیم. ما مخالف آمارسازی هستیم اما در عین حال معتقدیم برای توسعه جشنواره کتابخوانی رضوی باید بیش از پیش کار کرد. باید همکاران زحمتکش، تلاشگر و مثبت اندیش سخنگوی مجموعه کتابخانه های عمومی باشند. اگر می گوییم کتابدار سرباز جبهه دانایی است، این سرباز باید به هنگام و دقیق سخن بگوید، محکم و منصفانه نقد کند و از حرف زدن نهراسد.

رمضانی ادامه داد: شبکه گسترده کتابخانه های عمومی با نقش مؤثر کتابدار، زمانی می تواند مطالبه گر باشد که تأثیر عینی داشته باشد. اگر بود و نبود ما تفاوتی نداشته باشد، چه دلیلی برای حمایت از ما وجود دارد؟ کتابخانه موقعیتی اثرگذار در منطقه محلی است؛ برخی کتابداران ما محل رجوع برای حل اختلافات و مسائل در منطقه محل خدمت خود هستند. اثرگذاری این اتفاق بسیار فراتر از امانت کتاب است. چنانچه ما مایل به پیگیری مطالباتمان هستیم، نیاز است خودمان و اثرگذاریمان را اثبات و تقویت کنیم. بحمدالله امروز اکثریت جامعه، نهاد کتابخانه های عمومی کشور و موقعیت کتابخانه را می شناسند؛ اکثریت استانداران و مسئولان سیاسی در کشور به موقعیت کتابخانه ها و خدمات آن مباهات می کنند و کتابداران را شخصیت هایی فرهیخته می دانند.

وی بیان کرد: ما در حال تلاش برای حل مسائل هستیم و زمان نتیجه تلاشمان را نشان می دهد. اصلاح آیین نامه اجرایی قانون نهاد در کمیسیون فرهنگی دولت در حال پیگیری است؛ ۷۰ نماینده مجلس با امضای درخواست خواستار اولویت یافتن طرح اصلاح قانون تأسیس نهاد شده اند. پیشنهاد اصلاح سند نهضت مطالعه مفید و سند ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، که یکی در سال ۱۳۸۹ و دیگری در سال ۱۳۹۶ تصویب شده، را ارائه کردیم که در جلسه پیشین شورای فرهنگ عمومی کلیات سند ملی ترویج خواندن به تصویب رسید تا جایگزین دو سند قبلی شود که ان‌شاءالله به تصویب نهایی برسد.
رمضانی با اشاره به پیگیری همکاران در خصوص افزایش ۱۵ درصدی فوق العاده ویژه، گفت: ساختار و مشاغل نهاد باید به تصویب سازمان اداری و استخدامی برسد. ان‌شاءالله این موضوع انجام می شود و در آن زمان معوقات آن نیز پرداخت خواهد شد. اما حل شدن این مسئله کمی زمانبر است.

وی وجود اختلاف نظر را در خانواده گسترده کتابخانه های عمومی کشور بدیهی دانست و با اشاره به نقاط مشترک، گفت: ما دلمان برای یکدیگر می تپد؛ بنده به عنوان دبیرکل نیز کارمند نهاد هستم. خود را کتابدار می دانم و معتقدم اختلاف ستاد و کتابخانه، پیش برنده و قابل دفاع نیست. نظام ارزیابی باید در نهاد شکل بگیرد. به اعتقاد بنده کتابخانه باید توسط کتابدارن اداره شود و باید از منافع مادی و معنوی آن بهره مند شوند. طرح «مأموریت کتابخانه من»، مصداق این موضوع است. در این طرح مدیریت کتابخانه، ساعات فعالیت آن، برنامه ها، منابع و... به کتابداران واگذار می شود تا مبتنی بر اقتضائات و نیازهای منطقه آن را تنظیم کنند و از آن بهره مند شوند.

رمضانی تأکید کرد: ما منکر مشکلات نیستیم و در جهت رفع آن ها تلاش می کنیم. برای حل مسئله معیشتی کتابداران در حال اقدام هستیم با اینکه موانعی وجود دارد. سال گذشته افزایش بودجه ما نسبت به اغلب دستگاه های فرهنگی بیشتر بوده است. به حل این مشکلات امید دارم و تا وقتی که در این مسئولیت هستم با تمام توان تلاش خواهم کرد.


فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است/ کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است

رؤسای شهرستان‌ها، مهم‌ترین شبکه مدیریتی نهاد هستند

مهدی رمضانی در دیدار با کتابداران این استان، به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست اظهار داشت: یکی از اولویت‌هایی که در دستور کار قرار داده‌ایم، مسکن بوده است؛ طی مذاکرات انجام شده در حال حاضر امکان ثبت نام مسکن ملی برای تمام همکاران واجد شرایط وجود دارد اما این موضوع باید در سطح استان پیگیری شود. البته بر اساس طرح پژوهشی انجام شده، بیش از ۷۰ درصد همکاران نهاد دارای مسکن هستند. پیگیری‌ها برای پیشبرد این موضوع در استان‌ها انجام می‌شود و بنده نیز پیگیری‌های ملی را انجام خواهم داد.

رمضانی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص حکمت کارت و سطوح مختلف رفاهیات، گفت: ایده‌آل ما فراهم کردن شرایطی درخور همکاران است؛ همانگونه که از «خانه کتابدار»، به دلیل اینکه ما دارای خدمات هتلداری نیستیم و ممکن است در مواردی شأن همکاران رعایت نشود، رضایت ندارم و ایده‌آل این است که دو مجتمع اقامتی-تفریحی در مشهد و شمال کشور، یکی زیارتی و دیگری سیاحتی، تدارک ببینیم تا رفاه حال همکاران برقرار باشد؛ در حال برنامه‌ریزی و پیگیری این موضوع هستیم.

وی در اشاره به موضوع جابه‌جایی همکاران گفت: مجوز جابه‌جایی نیروی کتابدار در داخل استان به مدیران‌کل استان‌ها، رؤسای شهرستان‌ها و کارگروه استانی تفویض شده است؛ جابه‌جایی بین‌استانی در مواردی نیاز به اخذ مجوز دارد؛ لذا بنای ما این است که این موضوع با نظارت ستاد توسط استان انجام شود. جابه‌جایی‌ها باید پیش‌برنده بوده، موجب دلگرمی همکاران و گردش نیروی انسانی باشد. به عنوان دبیرکل نهاد مایلم تمام همکارانم در آرامش باشند و تمام تلاش نیز در همین راستا است؛ اداره سازمان بزرگی مثل نهاد با ۲۸۰۰ کتابخانه و ۷۵۰۰ همکار دشواری‌های خاص خود را دارد و گاهی جمع بین درخواست همکار و اقتضائات سازمانی میسر نیست.

عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی در پاسخ به سؤال یکی از همکاران در خصوص لزوم تعیین تکلیف مالکیت سالن‌های آمفی تئاتر کتابخانه‌های عمومی، گفت: در حال حاضر تقریباً اختلافی بین نهاد و ارشاد وجود ندارد؛ سالنی که در اختیار کتابخانه است، متعلق به کتابخانه است. بنابراین در ستاد وزارتخانه مسئله‌ای بین نهاد و ارشاد وجود ندارد و نکته‌هایی که در برخی استان‌ها وجود دارد، در حال رفع است.

رمضانی تصریح کرد: در حال حاضر حجم زیادی از مسائل نهاد به صورت خطی دنبال می‌شود که سعی ما بر این است تا مسائل را فرایندی کنیم. در این صورت شما در سامانه گردش‌کار را می‌بینید و در تمام مراحل قابل کنترل است؛ در تمامی امور از جمله صدور مجوزها و مسائل اداری شامل طبقه، رتبه، تبدیل وضعیت و... در حال حرکت به این سمت هستیم.

وی با اشاره به اهمیت نقش رؤسای ادارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها گفت: مهم‌ترین شبکه مدیریتی نهاد، رؤسای شهرستان‌ها هستند؛ چراکه ارتباط کتابدار از یک سو و اعمال مدیریت از سوی دیگر، به واسطه رؤسای شهرستان انجام می‌شود. برنامه جدی حمایتی، آموزشی و نظارتی برای تقویت رؤسای شهرستان‌ها خواهیم داشت.

رمضانی در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای کتابدار گفت: تبدیل وضعیت‌ها تابع قاعده ای است که هر یک در بازه زمانی مشخصی انجام می‌شود و طبق روال در حال انجام است. پیش از این، بر اساس مصوبه هیئت امنا دبیرکل اختیار تبدیل وضعیت نیروی ساعتی به خرید خدمت یا پیمانی را داشت که در سال ۱۴۰۰ دیوان عدالت اداری این اختیار را از دبیرکل سلب کرد. ما به دنبال حل مسئله با کسب مجوز از سازمان اداری و استخدامی از طریق برگزاری آزمون و مصاحبه هستیم تا نیروهای ساعتی بدین ترتیب تبدیل وضعیت شوند.

وی آموزش نیروی انسانی را از اولویت‌های نهاد دانست و از ابلاغ تقویم آموزشی خبر داد و گفت: حتماً آموزش موجب ارتقای کیفیت سازمان می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به دقیق نبودن مدل فعلی درجه‌بندی کتابخانه‌ها گفت: در حال حاضر کتابخانه‌هایی هستند که وسعت کم و اثرگذاری بالایی دارند. لذا متراژ بالا، نباید به تنهایی تعیین‌کننده درجه کتابخانه باشد و این معیار در حال تغییر است. بعلاوه، ارزیابی نیروی انسانی نیز نه بر مبنای درجه کتابخانه، بلکه بر مبنای فعالیت کتابدار خواهد بود.

وی با اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی، گفت: در قانون بودجه امسال جذب نیروی انسانی ممنوع شده است. پیگیر اخذ مجوز جذب نیروی ساعتی هستیم، چراکه متأسفانه در حال حاضر تعدادی از کتابخانه‌های عمومی در کشور به دلیل نبود نیرو تعطیل است. قانون سه سال است اختیارات هیئت امنا را در بحث نیروی انسانی گرفته و ما در جذب نیرو، پرداخت حقوق و پرداخت مزایا تابع مصوبات دولت و قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم. پرداخت‌های نیروهای ساعتی نیز مطابق قانون کار انجام می‌شود. بر این اساس جذب نیروی خدماتی نیز ممنوع شده و تنها قادر به جذب نیروی خدماتی به صورت پروژه‌ای و شرکتی هستیم.

رمضانی از تلاش برای راه‌اندازی نرم‌افزار کتابخانه عمومی خبر داد و گفت: در این نرم‌افزار خدمات تعریف می‌شود. بر اساس آن عضویت در تمام کتابخانه‌ها برای استفاده از مخزن رایگان است و بر اساس خدمات و درجه کتابخانه هزینه سایر خدمت تعریف می‌شود. ما به دنبال این هستیم که کتابداران را در منافع مالی کتابخانه‌ها نیز سهیم کنیم.

وی «خدمت‌محوری» را سیاست نهاد در این دوره دانست و گفت: با رویکرد خدمت‌محوری، هم عضو و هم کتابدار حائز اهمیت است؛ چراکه حضور کتابدار به حضور عضو بستگی دارد و خدمت گرفتن کاربر به حضور کتابدار وابسته است. ما به عنوان یک دستگاه خدمت‌رسان فرهنگی، به دنبال اثرگذاری هستیم. به اعتقاد من همه چیز در متراژ و ساختمان خلاصه نمی‌شود، کمااینکه در حال حاضر کتابخانه‌های سیاری داریم که به اندازه یک کتابخانه مرکزی خدمت‌رسانی می‌کنند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین از اختصاص حق مسئولیت به کتابداران روستایی برای اولین بار و پرداخت آن از ماه گذشته خبر داد و در خصوص جابه‌جایی کتابداران روستایی گفت: بومی روستا بودن و رشته تحصیلی مرتبط، از شروط به‌کارگیری نیروی کتابدار روستایی بوده است و بر اساس این شرط سایر متقاضیان حذف شده‌اند. بنابراین کتابدار روستایی از ابتدا متعهد به اقامت در آن روستا بوده است. بسیاری از همکاران کتابدار روستایی ما در کل کشور متقاضی جابه‌جایی هستند که این موضوع به دلیل شرط و نوع استخدام ممکن نیست، اما این امکان را فراهم کردیم که اگر شهری نیاز به نیرو دارد، کتابدار روستایی بدون نیاز به استعفا در فرآیند جذب شرکت کند؛ چنانچه در این فرایند مورد پذیرش قرار نگیرد، همچنان کتابدار روستایی باقی می‌ماند.

وی با اشاره به انتخاب کارگزار بیمه تکمیلی، گفت: انتخاب کارگزار بیمه تکمیلی فرایندی قانونی دارد. تلاش ما عقد قرارداد با بیمه‌ای بوده است که خدمات بیشتر و باکیفیت‌تری را با هزینه‌ای متناسب، که قابلیت پرداخت از سوی اغلب همکاران را داشته باشد، ارائه می‌دهد.

رمضانی نظام ارزیابی را یکی از اولویت‌های نهاد دانست و گفت: نظام ارزیابی و تشویق و در صورت لزوم تنبیه نیاز هر سیستمی است و باعث رشد مجموعه و ایجاد انگیزه خواهد شد.


مراسم رونمایی از کتاب خودآموز حساب سیاق با حضور دبیرکل نهاد و استاندار مرکزی

فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است/ کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است

فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است/ کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است


افتتاح نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای تشکل‌های مردم‌نهاد استان مرکزی با حضور دبیرکل نهاد و استاندار مرکزی

فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است/ کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است

فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است/ کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است


حضور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در شب شعر حسینی «داغ غزل»

فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است/ کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است

فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است/ کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است


دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با کتابداران کتابخانه های عمومی استان مرکزی

فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است/ کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است

فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است/ کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است


بازدید دبیرکل نهاد از پروژه کتابخانه مرکزی اراک

فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است/ کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است

فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است/ کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است


نشست خبری مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با اصحاب رسانه استان مرکزی

فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است/ کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است

فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است/ کتابدار مسئول اداره قطعه ای مؤثر از حوزه اجرایی کشور است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 5 =