چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶

همزمان با گرامیداشت روز مسجد؛

تفاهم نامه کتابخانه های عمومی گیلان و کانون های فرهنگی هنری مساجد استان امضا شد

تفاهم نامه کتابخانه های عمومی و کانون فرهنگی و هنری مساجد

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در نشست امضای تفاهم نامه همکاری با ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان با بیان اینکه هر چقدر نسبت ما با مساجد و مسائل تربیتی در آن پررنگ باشد موفق تر خواهیم بود، گفت: هر جا آسیب دیده ایم به دلیل فاصله ما از مسجد بوده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، نشست امضای تفاهم نامه مشترک میان اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان و ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان سه شنبه (۳۱ مرداد) همزمان با گرامیداشت روز مسجد با حضور یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان و حجت‌الاسلام رضا حاجتی، مسئول ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان در کتابخانه مرکزی رشت برگزار شد.

تفاهم نامه همکاری میان کتابخانه های عمومی گیلان و کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان امضا شد

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در این نشست با بیان اینکه هر چقدر نسبت ما با مساجد و مسائل تربیتی در آن پررنگ باشد موفق تر خواهیم بود، گفت: هر جا آسیب دیده ایم به دلیل فاصله ما از مسجد بوده است.

یاسر تقوی با اشاره به اینکه غالب شهدای ما از دل مسجد به جهاد رفتند، افزود: در بسیاری از خاطرات و وصایای شهدا می بینیم هر کجا که یک جریان فکری اثرگذار وجود داشته از سمت شهیدی بوده که با کتاب مانوس بوده است و این موضوع از ناحیه افراد اثرگزار در جامعه نیز صادق است.

تقوی با اشاره به علاقه مندی کانون های فرهنگی مساجد جهت این تعامل و همکاری، بیان کرد: امیدواریم تا پایان سال حداقل چهار فضا برای بحث کتابخانه ها در نظر گرفته شود.

وی صرف هزینه های بسیار بعضی برای استفاده از کتابخانه های خصوصی را مورد توجه دانست و گفت: کتابخانه های ما رو به کاهش است و جامعه مخاطب ما نیز اهل گفتگو است و ما می توانیم از این ظرفیت و رویداد مشترک بین کانون های مساجد و نهاد کتابخانه ها استفاده کنیم.

تقوی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم پیوندی بین مسجد و محله به وجود آوریم می بایست به یکدیگر سخت نگیریم.

تفاهم نامه همکاری میان کتابخانه های عمومی گیلان و کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان امضا شد

حاجتی: در تلاشیم با هم‌افزایی دو نهاد فرهنگی، کتابخانه‌های فعالی را در بستر مساجد ایجاد کنیم

هر فردی در پی ضرورت‌های زندگی باید به تعالی و نقطه اخلاق انسانی برسد و برای رسیدن به این نقطه باید به‌دنبال علم و کتاب برود.

وی کتاب را بهترین وسیله علم‌آموزی دانست و افزود: نقش مهم مسجد در این بحث بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا با کارکرد علم آموزی و دانش مردم به سمت کتابخوانی و کتابخانه هایی که در مساجد هستند، می آیند.

حاجتی بیان کرد: در تلاشیم تا با هم‌افزایی این ۲ نهاد فرهنگی، کتابخانه‌های فعالی را در بستر مساجد ایجاد کنیم که هم در دسترس آحاد مردم باشند و هم فضایی فراهم شود که بستر ترویج کتاب خواندن در آن محله، با مسجد باشد.

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به این امر مهم می بایست یکسری  مراحل را در مساجد خود طی کنیم که مردم به واسطه رفع نیازها به مسجد روی بیاورند، گفت: وقتی بررسی می کنیم می بینیم مساجدی شلوغ، پررونق و با نشاط است که اغلب نیازهای مردم به واسطه خدمانی که مسجد توانسته پاسخگو باشد، رفع شده است.

حاجتی، مسجد را محل حکمرانی دانست و افزود: محله ای که مسجد در آن وجود دارد باید به همه نظامات فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و... نظارت کرده و صرفا مسجد حوزه آیینی و نماز خواندن نباشد.

وی در ادامه به ۲۹ نظام تربیتی، امنیتی، سیاسی، دیپلماسی، فرهنگی، هنری، سلامت، بهداشت و ... اشاره و خاطرنشان کرد: کارکردهای مسجد زیاد است و سعی ما این است که به دنبال این کارکردها برویم و فعالیت های اصلی مسجد را برای پاسخگویی به نیازهای کسی که به مسجد می آید، احیا کنیم. مسجد زمانی تعالی و رشد پیدا می کند که جمعیت نخبگانی و کتابخوان محله بیایند و در مسجد حضور پیدا کنند.

گفتنی است، در ادامه این نشست تفاهم نامه همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان و ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان به امضای مسئولین دو مجموعه رسید. بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مشترک از جمله فضاهای اداری و آموزشی، امکانات و خدمات فرهنگی و همکاری مشترک در تبلیغ برنامه‌های فرهنگی، مسابقات و جشنواره‌ها با موضوع کتاب و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی از مهمترین محورهای این تفاهم نامه همکاری مشترک خواهد بود.
 

تفاهم نامه همکاری میان کتابخانه های عمومی گیلان و کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان امضا شد

تفاهم نامه همکاری میان کتابخانه های عمومی گیلان و کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان امضا شد

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 4 =