یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خبر داد:

افتتاح ۵ هزار مترمربع کتابخانه در دولت سیزدهم

افتتاح 5 هزار مترمربع کتابخانه در دولت سیزدهم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون حدود ۵ هزار و ۲۳ مترمربع کتابخانه عمومی در سراسر استان افتتاح شده و حدود ۹ هزار و ۱۰۰ مترمربع در حال احداث است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از شهریور ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم حدود ۵ هزار متر مربع فضای کتابخانه‌ای احداث، حدود ۹ هزار متر مربع در حال احداث و ۱۶ هزار برنامه فرهنگی اجرا کرده است.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در تشریح دستاوردهای عمرانی دولت سیزدهم در حوزه کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار کرد: از ابتدای آغاز به کار دولت مردمی تاکنون ۵ هزار و ۳۳ متر مربع کتابخانه عمومی در استان همدان افتتاح شده است.

افتتاح ۵ هزار مترمربع کتابخانه در دولت سیزدهمافتتاح ۵ هزار مترمربع کتابخانه در دولت سیزدهمافتتاح ۵ هزار مترمربع کتابخانه در دولت سیزدهمافتتاح ۵ هزار مترمربع کتابخانه در دولت سیزدهموی افزود: توسعه کتابخانه شهید مطهری فامنین شامل احداث سالن مطالعه ویژه آقایان و بانوان در ۳۳۰ متر مربع، احداث کتابخانه عمومی مهر ماماهان در ۲۶۰ متر مربع، احداث کتابخانه عمومی شهید مظاهری و مرکز همایش‌ها و مطالعات کتاب و کتابخوانی استان همدان در یک هزار و ۴۰۸ متر مربع شماری از این اقدامات است.

افتتاح ۵ هزار مترمربع کتابخانه در دولت سیزدهم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: افتتاح سالن مطالعه آرمان با همکاری بخش خصوصی به مساحت ۸۸۰ متر مربع، احداث کتابخانه عمومی قلمچی با همکاری بنیاد آموزشی قلمچی و از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری به استان و احداث کتابخانه عمومی بینش روستای اشترمل در ۱۳۰ مترمربع با همکاری بانک پاسارگاد از جمله این پروژه‌ها بوده است.

افتتاح ۵ هزار مترمربع کتابخانه در دولت سیزدهم

وی با تاکید بر اینکه برخی از کتابخانه عمومی استان که نیاز به بازسازی داشت نیز با نگاه مثبت مسئولان ارشد استان و هر شهرستان مورد بهسازی و بازسازی قرار گرفته است، اظهار کرد: می‌توان به بازسازی کتابخانه عمومی فجر شهر صالح آباد در ۲۳۰ مترمربع و بازسازی کتابخانه شهید مدنی به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه استان در ۷۴۵ مترمربع اشاره کرد.

افتتاح ۵ هزار مترمربع کتابخانه در دولت سیزدهمافتتاح ۵ هزار مترمربع کتابخانه در دولت سیزدهم

افتتاح ۵ هزار مترمربع کتابخانه در دولت سیزدهم

زارعی در بخش دیگر یادآور شد: نگاه ویژه رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به استان همدان نیز باعث شد حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه‌های کتابخانه‌های عمومی استان اختصاص یابد که تاکنون بخشی از آن تخصیص و فعالیت‌های عمرانی در حال انجام است.

افتتاح ۵ هزار مترمربع کتابخانه در دولت سیزدهم

۹ هزار متر مربع پروژه در دست احداث است

وی با بیان اینکه ۹ هزار و ۱۴۶ مترمربع پروژه عمرانی در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: کتابخانه عمومی قائم تویسرکان با ۵۲۰ مترمربع، کتابخانه عمومی شهید مسعودی‌پور با ۲۶۰ مترمربع، کتابخانه استاندارد درگزین با یک هزار و ۴۰۰ متر مربع و کتابخانه استاندارد اسدآباد با یک هزار و ۳۸۰ مترمربع شماری از پروژه‌های در دست اقدام است.

افتتاح ۵ هزار مترمربع کتابخانه در دولت سیزدهم

مدیرکل کتابخانه‌ها عمومی استان همدان متذکر شد: توسعه کتابخانه حضرت فاطمه(س) شهر آجین با ۲۰۰ مترمربع، تکمیل کتابخانه مرکز اسناد با یک هزار و ۸۰۰ مترمربع، کتابخانه روستای کوزره با ۲۰۰ مترمربع و کتابخانه روستای دهپیاز با ۱۸۶ متر مربع که هر دو با همکاری بانک پاسارگاد در حال انجام است، بخش دیگری از پروژه‌های در حال ساخت است.

افتتاح ۵ هزار مترمربع کتابخانه در دولت سیزدهم

وی افزود: احداث کتابخانه روستای نگارخاتون شهرستان فامنین با ۱۲۰ مترمربع، کتابخانه عمومی روستای اوزون دره شهرستان کبودراهنگ با ۱۳۰ مترمربع و کتابخانه عمومی استاندارد شهری کبودراهنگ با یک هزار و ۴۰۰ متر مربع نیز در حال انجام است.

زارعی با اشاره به تکمیل سالن اجتماعات و آمفی‌تئاتر کتابخانه مرکزی همدان گفت: این مهم از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان همدان است با متراژ ۵۰۰ مترمربع در حال تکمیل است.

افتتاح ۵ هزار مترمربع کتابخانه در دولت سیزدهم

وی همچنین از خرید یک خودرو به منظور راه‌اندازی کتابخانه سیار خبر داد و اضافه کرد: توسعه کتابخانه‌های سیار برای روستاهای زیر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در دستور کار جدی کتابخانه‌های عمومی قرار دارد.

رشد ۱۷۲ درصدی اعضای کتابخانه‌های عمومی استان در دولت سیزدهم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان همدان در حال حاضر ۱۷۲ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم ۲۹ هزار و ۸۸۷ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی بودند، اظهار کرد: پس از دو سال امروز تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان همدان به ۷۹ هزار ۳۶۵ نفر رسیده و ۴.۵۷ درصد جمعیت استان عضو کتابخانه‌ها هستند.

افتتاح ۵ هزار مترمربع کتابخانه در دولت سیزدهم

زارعی همچنین تأکید کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان همدان موجود بود که امروز به یک میلیون ۴۸۳ هزار و ۱۶۲ نسخه رسیده است و میزان امانت کتاب نیز نسبت به آغاز فعالیت دولت مردمی ۷۰ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۴ هزار و ۶۸۳ نسخه کتاب و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۸۲ هزار و ۸۲۶ نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی افزوده شده که پیش بینی می‌شود این تعداد در پایان سال جاری به ۹۱ هزار و ۱۶۸ افزایش یابد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تأکید کرد: در دو سال گذشته با حمایت دولتمردان در استان و کتابداران ۱۶ هزار و ۱۹۶ برنامه فرهنگی انجام شده است که از این تعداد ۱۶۶ نقد و رونمایی کتاب؛ یک هزار و ۴۵۷  نشست‌های کتابخوان تخصصی، اختصاصی، مدرسه ای و کتابخانه‌ای؛ یک هزار و ۹۶۶ مسابقه فرهنگی شامل مسابقات مکتوب، نویسندگی، نقاشی؛ یک هزار و ۸۳۶ برنامه آموزشی شامل، داستان نویسی، خوش نویسی، نویسندگی، طراحی، نقاشی و آموزش رایانه و...؛ ۱۴ هزار و ۹۳۵ برنامه ویژه گروه سنی کودکان شامل قصه گویی، جمع خوانی، نقاشی و ...؛ اجرای ۴ هزار و ۱۹۷ برنامه مناسبتی؛ اجرای یک هزار و ۲۰۰ نمایشگاه کتاب در سراسر استان؛ برگزاری  ۴۳۹ جلسات مطالعاتی و... بوده است.

وی گفت: همچنین در این دو سال دو جشنواره کتابخوانی رضوی با شرکت حدود ۷۰ هزار نفر تا کنون، جشنواره قصه گویی نهال امید با ۳۹۲ اثر شرکت داده شده و دومین دوره جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان برگزار شده است.

زارعی خاطرنشان کرد: اشتراک ۲۲ کتابخانه در پایگاه اطلاعاتی نورمگز با بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار عنوان مقاله، اشتراک در پایگاه اطلاعاتی مگاپیپر در تمامی شهرستان‌های استان با بیش از ۱۲۵ میلیون مقاله، تجهیز بیش از ۸۵% کتابخانه‌های استان به خدمات اینترنت وای فای (Wi Fi) رایگان از اقدامات ویژه کتابخانه‌های عمومی است که برای مخاطبان خود به ویژه محققان و دانشجویان فراهم کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 5 =