یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹

در دیدار نماینده ولی فقیه در استان همدان با دبیرکل نهاد عنوان شد؛

ضرورت استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای ترویج عقلانیت

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی امام جمعه همدان

نماینده ولی فقیه در استان همدان در دیدار دبیرکل نهاد با اشاره به اهمیت عقلانیت گفت: اگر می خواهیم در برابر آن نگاه تمدن غربی بایستیم و تمدن خودمان را داشته باشیم و عقلانیت را ترویج کنیم باید کتابخانه ها و کتابخوانی را تقویت کنیم که به برکت جمهوری اسلامی این شبکه از لحاظ زیرساختی توسعه پیدا کرده و تجهیزات به‌روز شده است.

دبیرکل نهاد عمومی کتابخانه کشور در دیدار با امام جمعه همدان با بیان اینکه رویکرد توسعه خدمات کتابخانه‌ای تقویت می‌شود گفت: در مجموعه فرهنگی کتابخانه‌ای کشور ۶۰ خدمت ارائه می‌شود که توجه به مقوله علم، مهارت‌پروری، مشاوره، آموزش و محافل قرآنی در این حوزه دیده شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، مهدی رمضانی پیش از ظهر امروز در دیدار با امام جمعه همدان با بیان اینکه شبکه کتابخانه‌ای کشور در دنیا زبانزد است از توجه ویژه رهبری به فرهنگ کتاب و کتابخوانی سخن به میان آورد و گفت: حضور رهبری در هر نقطه کشور به ویژه در مناطق کم‌برخوردار باعث شده سرانه کتابخوانی در آن مناطق به حد استاندارد برسد که نشان از نگاه متعالی ایشان به مقوله کتاب دارد.

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور ایران اسلامی به لحاظ برخورداری از شبکه کتابخانه‌ای در منطقه غرب آسیا رتبه اول را دارد تصریح کرد: ترکیه با یک‌هزار و ۳۰۰ کتابخانه و مصر با ۳۰۰ کتابخانه در رتبه بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه شبکه کتابخوانی پیشرو است گفت: این شبکه پیشرو باید در خدمت ارائه خدمات فرهنگی قرار گیرد. در این خصوص توفیقات خوبی داشتیم و اخیرا چند میهمان خارجی از مالزی، روسیه، هند و ترکیه داشتیم که وجود ۸۰۰ کتابخانه روستایی در ایران را بسیار قابل توجه دانستند و آن را شاخص عنوان کردند.

وی با بیان اینکه در حوزه فعالیت فرهنگی در حوزه تقویت فرهنگ مطالعه باید خود را به افق مد نظر رهبری نزدیک کنیم گفت: شواهد و قرائن نشان از آن دارد که مردم ما کتابخوان هستند اما باید در حوزه فراگیر کردن کتاب، مسئله بودن آن در بین مردم، مراجعه و جاگیری آن در مقطع حساس زندگی‌ کار کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان‌ اینکه در استان همدان شهر فاقد کتابخانه نداریم که این یک قوت است گفت: تنها سه استان کشور در این زمینه سرآمد هستند که همدان یکی از آنهاست. در مجموعه فرهنگی کتابخانه‌ای کشور ۶۰ خدمت ارائه می‌شود که توجه به مقوله علم، مهارت‌پروری، مشاوره، آموزش و محافل قرآنی در این حوزه دیده شده است به طوری که ۲۰۰ محفل قرآنی در کتابخانه‌ها داریم. ما در کنار بسیج و مسجد و فعالیت‌های فرهنگی آن قرار داریم و در ایام هفته کتاب طرح کتابت قرآن کریم توسط کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌ها را اجرا کردیم و ان شاء الله به دنبال جهانی کردن این کار هستیم.

وی در پایان از اهتمام برای خرید کتاب‌های مورد نیاز و به‌گزینی در این زمینه توسط مجموعه‌ کتابخانه‌ها خبر داد و خواستار توجه به این مهم شد.

ضرورت استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای ترویج عقلانیت

ترویج عقلانیت با تقویت فرهنگ کتابخوانی شدنی است

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی نیز در این نشست اظهار کرد: شرایط کتاب و کتابخوانی و کتابخانه‌ها در استان شرایط مناسبی است و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: امیدوارم این شبکه توسعه کمی و کیفی پیدا کند اگرچه وجود کتابخانه و کتاب مقدماتی است تا آگاهی در جامعه افزایش پیدا کنند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اهمیت آگاهی، تدبر و تعقل در اسلام عنوان کرد: مقوله کتاب و کتابخوانی دارای اهمیت است، از همین رو هر چقدر در جامعه کتاب خوب توسعه پیدا کند عقلانیت نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به حوادث اخیر و حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: نسل‌کشی در غزه منشا جهل دارد چراکه هیچ انسانی کودک‌کشی نمی‌کند مگر از روی جهل. افزایش آگاهی و شناخت در اسلام مهم است به ویژه که با دنیایی مواجه هستیم که اسباب قوه خیال را تقویت می‌کند.

شعبانی خاطرنشان کرد:  یکی از معضلات ما این است که نسل حاضر در بسترهایی همچون فضای مجازی حضور دارند که قوه تخیل را تقویت می‌کند اگرچه تمدن غربی هم خاصیتش تقویت قوه خیال است در صورتی که اسلام بر تعقل و تدبر و عقلانیت تاکید دارد. ما اگر می خواهیم در برابر آن نگاه تمدن غربی بایستیم و تمدن خودمان را داشته باشیم و عقلانیت را ترویج کنیم باید کتابخانه ها و کتابخوانی را تقویت کنیم که به برکت جمهوری اسلامی این شبکه از لحاظ زیرساختی توسعه پیدا کرده و تجهیزات به‌روز شده است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه برای ترویج عقلانیت باید کتابخانه‌ها و فرهنگ کتابخوانی تقویت شود گفت: به برکت جمهوری اسلامی این شبکه از لحاظ زیرساختی توسعه پیدا کرده و تجهیزات به‌روز شده است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 9 =