یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴

با محوریت اصول فرزندپروری؛

کارگاه «تربیت فرزند» در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد برگزار شد

کارگاه «تربیت فرزند» با حضور جمعی از والدین در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد برگزار شد

کارگاه «تربیت فرزند» با محوریت اصول فرزندپروری با حضور جمعی از والدین در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، کارگاه «تربیت فرزند» با محوریت اصول فرزندپروری با حضور جمعی از والدین در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد برگزار شد.

در ابتدا اسمعیل گلشن، مدرس بازنشسته دانشگاه با بیان اینکه اولویتهای ما، انتخابهای ما را تشکیل می‌دهند، گفت: توجه داشته باشید که کودکان ما آنگونه که ما می‌خواهیم تربیت نمی‌شوند؛ بلکه آنگونه تربیت می‌شوند که ما هستیم و این یک اصل پرقدرت در اصول تربیتی کودکان است.

وی افزود: اگر فرزند شما علاقه‌ای به انجام برخی از کارها ندارد، علت آن تنها خود شما هستیم؛ چرا که کودک آینه‌ای از رفتار شما در زندگی روزمره هستند.

گلشن با اشاره به روند رو به رشد استفاده از فضای مجاری و تکنولوژی در جوامع امروز بشری، اظهار کرد: این امر باعث شده تا نسلها از یکدیگر فاصله بگیرند. این مسئله طلب می‌کند تا ما نیز همگام با تغییرات پیشرفت کرده و همواره گامی جلوتر از کودکان خود باشیم. البته این به معنای کنترل‌گری افراطی نیست. در اصل باید کودکان را همانند پروانه‌ای در دست خود نگاه داشته بطوریکه نه آنقدر باز باشد که فرار کند و نه آنقدر بسته که از بین برود.

این مدرس بازنشسته دانشگاه تاکید کرد: والدین باید یاد بگیرند که چگونه یاد بگیرند و پس از آن به کودکان بیاموزند که چگونه یاد بگیرند. این وظیفه ما به عنوان والدین است که فرزندی مسئولیت پذیر تربیت کنیم. کودک مسئولیت پذیر کارها را بصورت خودکار انجام می دهد، چون اشتیاق کار در جانش نشسته است؛ لذا راحت‌تر یاد می‌گیرد. توجه داشته باشید که رغبت به انجام کار خیلی مهم است. شما به عنوان والدین می‌توانید همیشه به او کمک کنید اما در نهایت خود کودک است که باید کارها را به سرانجام رساند.

وی خاطرنشان کرد: از فرزندتان تعریف کنید. با مدیریت صحیح به او شخصیت بدهید. کودک باید این احساس را داشته باشد که باغبان خوبی دارد. او نیاز به نوازش و رسیدگی دارد.

اسمعیل گلشن در رابطه با انتخاب دوست و نقش والدین در این حوزه، گفت: شما می‌توانید کنترل و نظارت داشته باشید، اما به این مسئله نیز توجه داشته باشید که او نیز ملاکها و فرم خود را دارد. کودک آرام، با مسئولیت و آراسته، دوستی با همین مشخصات برای خود برمی‌گزیند. دوستان کودکان و خانواده‌های آنان را بشناسید و در درجه اول به انتخاب فرزند خود احترام بگذارید.

وی در جواب پرسش چگونگی مقابله با استرس و نگرانی پیش از امتحانات در کودکان، اظهار کرد: بیست گرایی را حذف کنید. بیست اگر چه نمره خوبی است؛ اما بسیار خطرناک است. فرزندان خود را برای رسیدن به بالاترین درجات علمی بیمار نکنید. درایت داشته باشید و بدانید از اطلاع‌گرایی باید به علم و دانش رسید. دانش های دیگری وجود دارند در زندگی فرزند شما و موفقیت او بسیار تاثیرگذارتر است.

گلشن توضیح داد: یکی از عوامل عدم تمرکز در کودکان عدم علاقه به مطالب است. علایق او را کشف کنید و از مخالف با او در گام اول این مسیر جدا دوری کنید. در تلاش باشید که استعدادهای او را شناخته و پرورش دهید.

این مدرس بازنشسته دانشگاه مطالعه آزاد از مباحث مورد علاقه کودکان را یکی از عوامل موثر در این مسیر عنوان کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 4 =