چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵

رئیس شورای عالی استانها در دیدار با دبیرکل نهاد مطرح کرد؛

نیاز به تعریف اقدامات مشترک میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و شهرداری‌ها برای ترویج کتابخوانی

دیدار شهرام دبیری رئیس شورای عالی استانها با مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور

شهرام دبیری، رئیس شورای عالی استان ها در دیدار با دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: ما باید کار مشترکی تعریف کنیم که طی آن نهاد کتابخانه های عمومی و شهرداری ها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی همکاری کنند؛ من اطمینان دارم با برقراری این ارتباط، شهرداری ها در این حوزه پیشقدم خواهند شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، شهرام دبیری، رئیس شورای عالی استانها ظهر چهارشنبه ۱۶ اسفند با حضور در کتابخانه دیدار و گفتگو کرد. وی پس از این دیدار در همایش مدیران کل کتابخانه های عمومی استانها حاضر شد و به سخنرانی پرداخت.

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این دیدار اظهار داشت: رئیس شورای عالی استانها عضو حقوقی هیئت امنای کتابخانه های عمومی است و حضور شما در جلسات مایه خرسندی و فرصت خوبی برای حل مسائل است؛ ظرفیت و امکانات موجود است و با تعامل می توان آنها را شکوفا و بارور کرد.

رمضانی تصریح کرد: در قانون آمده که شهرداری ها باید حداقل نیم درصد از درآمد خود را به حساب کتابخانه های عمومی واریز کنند؛ معدود شهرداری هایی هم هستند که بیش از این مقدار واریز می کنند. اعتبار واریز شده از سوی شهرداری ها، به جز تهران، در سایر استان ها عموماً در همان استان هزینه می شود و در واقع پول از آن منطقه خارج نمی شود. ما تنظیم مالی را با کمک دولت انجام می دهیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی با اشاره به بحث سرانه مطالعه، اظهار داشت: واقعیت این است که پیمایش دقیقی در خصوص سرانه مطالعه انجام نشده است. اخیراً ما با همکاری دانشگاه تهران، پیمایشی درباره «عادت‌های خواندن ایرانیان» انجام داده ایم. در دنیا مسئله از «مطالعه» به «خواندن» تغییر پیدا کرده است. در بحث خواندن، شما با مواد خواندنی، و نه صرفاً کتاب، مواجه هستید.

وی با اشاره به موارد قابل بحث در احتساب سرانه مطالعه همچون احتساب یا عدم احتساب ادعیه و کتب درسی و پیوند بین مطالعه درسی و غیردرسی، بیان کرد: نظام ارزیابی سرانه مطالعه، مسئله دارد. «سند ملی ترویج خواندن» را به شورای عالی انقلاب فرهنگی برده‌ایم و ان‌شاءالله تا قبل از پایان سال با ابلاغ آقای رئیس جمهور، این چرخه را تغییر خواهیم داد. در این سند نقش عملیاتی هر دستگاه مشخص است. همچنین دستور آقای رئیس جمهور را برای ایجاد زنگ مطالعه در مدارس، اتصال مدارس به نزدیکترین کتابخانه عمومی و در نظر گرفتن دانش آموزان به عنوان کتابدار افتخاری را اخذ کرده ایم؛ به این ترتیب چرخه مطالعاتی شکل خواهد گرفت.

رمضانی ادامه داد: دور مالی نشر در سال گذشته بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ این امر نشان می دهد کتاب ها در حال خوانده شدن هستند اما متأسفانه جایی محاسبه نمی شود. بعلاوه، غربی ها اذعان دارند که شرقی ها کتابخوان تر هستند. بر اساس پیمایشی که ما با همکاری دانشگاه تهران انجام داده ایم، بیش از ۴۰ درصد مردم به کتاب مراجعه می کنند. واقعیت این است که وضعیت ما در موضوع مطالعه بحرانی نیست اما تا نقطه تمدنی فاصله داریم؛ عده کمی از جامعه، حجم زیادی از بار مطالعه را به دوش می کشند که البته در سرانه مطالعه اثرگذار هستند. ما اگر بتوانیم کتاب و خواندن را تبدیل به یک مسئله کنیم، موفق خواهیم بود. گاه اینکه می گوییم وضعیت خوبی در سرانه مطالعه نداریم، مانعی بر سر راه مطالعه می شود.

نیاز به تعریف اقدامات مشترک میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و شهرداری‌ها برای ترویج کتابخوانی

شهرام دبیری، رئیس شورای عالی استانها نیز با اشاره به اهمیت مطالعه، اظهار داشت: من پزشک و استاد دانشگاه هستم و خود را موظف می دانم به طور مستمر مطالعه کنم؛ بنابراین بنده اهمیت مطالعه را می دانم و معتقدم تنها با مطالعه می توانیم به جامعه کمک کنیم.

وی در خصوص پرداخت درصدی از درآمد شهرداری ها به حساب کتابخانه های عمومی، گفت: تعامل فرصت خوبی برای حل مشکلات است. اگر شهرداری ها متوجه اهمیت کار کتابخانه ها بشوند و بدانند که کارهای شما به نفع شهر است و چنانچه شما انجام ندهید، شهرداری موظف به انجام آن است، بیش از پیش همراهی خواهند کرد. در حال حاضر در تبریز، برنامه های فرهنگی، اجتماعی، علمی و... در شهرداری نیز برگزار می کنیم. در حقیقت شهرداری یک سازمان خدمت دهنده نیست، بلکه نهادی عمومی است که می تواند در تمامی عرصه های فرهنگی و اجتماعی دخیل باشد.

دبیری ادامه داد: ما باید کار مشترکی تعریف کنیم که طی آن نهاد کتابخانه های عمومی و شهرداری ها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی همکاری کنند؛ من اطمینان دارم با برقراری این ارتباط، شهرداری ها در این حوزه پیشقدم خواهند شد. برای نمونه می توان به صورت ماهانه افراد کتاب‌خوان را انتخاب و در مراسمی از آنها تقدیر کرد تا مردم به حضور در کتابخانه ها ترغیب شوند.

نیاز به تعریف اقدامات مشترک میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و شهرداری‌ها برای ترویج کتابخوانی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 4 =