یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱

دبیر کمیته فرهنگی ستاد توانمندسازی محلات کمتر برخوردار در همایش مدیران‌کل استانها؛

آنچه می‌تواند مردم را از فقر نجات دهد، فرهنگ است/ نهاد دارای اثرگذارترین شبکه فرهنگی کشور

میلاد اقدمی دبیر کمیته فرهنگی ستاد توانمندسازی محلات کمتر برخوردار

میلاد اقدمی، دبیر کمیته فرهنگی ستاد توانمندسازی محلات کمتر برخوردار (۲۰۲۰ محله) در آیین اختتامیه همایش سه روزه مدیران کل کتابخانه های عمومی استان ها گفت: ما معتقدیم ریشه فقر در اقتصاد نیست؛ آنچه می تواند مردم را از فقر نجات دهد، فرهنگ است؛ اگر بتوانیم فرهنگ معاش، فرهنگ زیستن و فرهنگ اصیل اسلامی- ایرانی را به مردم منتقل کنیم، چالشی به نام فقر در جامعه نخواهیم داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، آیین اختتامیه همایش سه روزه مدیران کل کتابخانه های عمومی استان ها ۱۸ اسفندماه در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

میلاد اقدمی، دبیر کمیته فرهنگی ستاد توانمندسازی محلات کمتر برخوردار (۲۰۲۰ محله) در این برنامه به ارائه توضیحاتی در خصوص این طرح پرداخت و گفت: جامعه مخاطب این طرح حدود ۲۰ میلیون نفر است و این موضوع اهمیت طرح را به قدری بالا می برد که ما برنامه ویژه ای در سطح کلان برای این حوزه داشته باشیم. در حوزه محلات کمتر برخوردار، ما معتقدیم ریشه فقر در اقتصاد نیست؛ آنچه می تواند مردم را از فقر نجات دهد، فرهنگ است. اگر بتوانیم فرهنگ معاش، فرهنگ زیستن و فرهنگ اصیل اسلامی-ایرانی را به مردم منتقل کنیم، چالشی به نام فقر در جامعه نخواهیم داشت. در ستاد توانمندسازی محلات ما در ۷ حوزه  از جمله مسکن، اشتغال، بهداشت و درمان، کارآفرینی، ورزش، تغذیه و... به مردم خدمت می کنیم. در این میان جناب آقامحمدی، رئیس ستاد دستور دادند اهتمام ویژه ای به حوزه فرهنگی و اجتماعی و در واقع بخش فرهنگ و مذهب داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اعتقاد قلبی بنده این است که تنها مطالعه و انس مردم با حوزه کتاب می تواند فرهنگ فعلی جامعه را دچار تحول کند. در حال حاضر اولویت ها جابجا شده و اقتصاد در صدر اولویت ها قرار گرفته است؛ حوزه فرهنگ به معنای واقعی کلمه دچار مظلومیتی جدی شده است؛ دستگاه های فرهنگی نیز، نگاهی تحولی به این حوزه ندارند. دغدغه های حضرت آقا در حوزه فرهنگ بسیار مشهود است و بنده مطالعه کتاب «دغدغه های فرهنگی» رهبر انقلاب را حداقل برای یک دور به شما عزیزان پیشنهاد می کنم. فرمایش حضرت آقا طی دو سال گذشته به ویژه در حوزه جهاد تبیین، زیرساخت دیگری جز مطالعه و کتاب نمی طلبد و این وظیفه ما را در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و توزیع عادلانه این فرهنگ در سطح کشور بیش از پیش نشان می دهد.

اقدمی بیان کرد: مستحضر باشید که فرمان حضرت آقا به سه قوه برای همکاری ویژه با این طرح، یک سال و نیم پیش صادر شد و همچنین رؤسای قوای سه گانه همکاری با این طرح را به تمامی دستگاه های اجرایی و نظارتی کشور ابلاغ کرده اند. ما باید خودمان بخواهیم که تغییر و تحول را در جامعه رقم بزنیم؛ تفاهم نامه های مفصلی در این مورد امضا شده اما آنچه برای ما بیش از هر چیز حائز اهمیت بوده، تفاهم نامه امضا شده با مجموعه مکتب در حوزه کتاب است؛ در مجموعه مکتب، نهاد کتابخانه های عمومی کشور اثرگذارترین و شبکه دار ترین مجموعه است. به این ترتیب طی جلسه ای با آقای رمضانی، مقرر شد مدل مدنظر ما برای ایجاد تحول در حوزه فرهنگ در یکی از استان های کم برخوردار اجرا شود و مجری این طرح اداره کل کتابخانه های عمومی همان استان باشد. بدون تعارف می گویم که با وجود تیم آقای رمضانی، می توان انتظار تحول را برای کشور داشت. اجرای این طرح در استان هرمزگان شروع شده است. وظیفه ما در ستاد توانمندسازی محلات، یکپارچه سازی تمام ظرفیت های موجود برای رسیدن به عدالت فرهنگی در استان است. ما آمدیم کنار شما قرار بگیریم تا بتوانیم آنچه مردم سال ها می توانستند از آن بهره مند شوند را احیا کنیم.

وی در خاتمه گفت: ما درصدد هستیم در همه استان ها کمیته ای فرهنگی-اجتماعی به ریاست استانداران برای محلات کم برخوردار راه اندازی کنیم؛ تا امروز ۱۵ کمیته در ۱۵ استان راه اندازی و باقی آن ها نیز در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ راه اندازی می شود. پیشنهاد ما این است که ادارات کل کتابخانه های عمومی استان نیز عضو این کمیته شوند؛ تخصیص اعتبارات نیز با پیگیری از سوی ما انجام می شود. امیدوارم خداوند به مجموعه تحت نظر جناب آقای رمضانی عنایت ویژه ای داشته باشد تا در جامعه اثرگذارند باشند.

آنچه می‌تواند مردم را از فقر نجات دهد، فرهنگ است/ نهاد دارای اثرگذارترین شبکه فرهنگی کشور

کتابخوانی امری واجب و کتاب غذای روح و فکر است

علی آقامحمدی، رئیس ستاد توانمندسازی محلات کمتر برخوردار (۲۰۲۰ محله)، که طی برقراری تماس تلفنی در این برنامه حضور داشت، بیان کرد: مخاطب هدف شما، کتابخوانان هستند و کتاب ها به آن ها کمک می کنند که با خواندن و مطالعه زندگی خود را تغییر دهند.

وی تصریح کرد: تقاضای من از شما این است که با تخصص، تسلط و دسترسی‌تان به کتابخانه ها، فهرستی از منابع مختلف در موضوعات گوناگون دسته بندی بفرمایید تا ما بتوانیم مطالعه آن ها را به افراد پیشنهاد دهیم و بدانیم که یک دوره مطالعات در موضوعات گوناگون در گام نخست و حداقلی چقدر است؛ به این ترتیب می توانیم با برگزاری برنامه های فرهنگی و مسابقات حول محور آن ها، افراد را به مطالعه این منابع تشویق کنیم؛ بعلاوه، وقتی افراد دانسته های خود را به کار بستند و تحول را در زندگی خود مشاهده کردند، این موضوع را اطلاع رسانی می کنیم تا همه متوجه شوند که کتابخوانی، امر پیش پا افتاده ای نیست. کتابخوانی امری واجب و ضروری است؛ کتاب غذای روح و فکر بوده و هدایتگر است.

آنچه می‌تواند مردم را از فقر نجات دهد، فرهنگ است/ نهاد دارای اثرگذارترین شبکه فرهنگی کشور

امید دارم با هم افزایی کاری متفاوت با رویکرد اجتماعی در حوزه فرهنگ رقم بزنیم

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن تقدیر از میلاد اقدمی، دبیر کمیته فرهنگی ستاد توانمندسازی محلات کمتر برخوردار (۲۰۲۰ محله) برای پیشنهاد عضویت ادارات کل کتابخانه های عمومی استان در این کمیته، اظهار داشت: از همکارانم درخواست دارم که نسبت به این دست موضوعات اهتمام داشته باشند.

وی تصریح کرد: ما با مجموعه مکتب همراه هستیم و اساساً با احترام به تمامی اعضای مکتب، نهاد کتابخانه های عمومی کشور پرتوان ترین عضو این مجموعه به لحاظ اجرایی است. بعلاوه، ما همواره برای همکاری در چنین طرح هایی مشتاق هستیم و استقبال می کنیم؛ با این حال نهاد کتابخانه ها با شبکه خود در حال انجام رسالت و مسئولیت های خود است و قطعاً در چارچوب فضای رفتاری تعیین شده، در خدمت شما هستیم و از حسن نظر شما قدردانی می کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خاتمه اظهار داشت: امید دارم با هم افزایی شکل گرفته بتوانیم کاری متفاوت با رویکرد اجتماعی در حوزه فرهنگ رقم بزنیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 10 =