دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷

استاندار قزوین در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان؛

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نهادی پویا و پیشران در حوزه فرهنگ و دانش‌افزایی است

جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان به ریاست استاندار و با حضور دبیرکل نهاد

آخرین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان قزوین در سال ۱۴۰۲ به ریاست محمدمهدی اعلایی، استاندار و با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، آخرین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان قزوین در سال ۱۴۰۲، عصر یکشنبه ۲۷ اسفند ماه به ریاست محمدمهدی اعلایی، استاندار و با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و اعضای حقیقی و حقوقی در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این جلسه ضمن تقدیر از نگاه فرهنگی استاندار قزوین، تلاش های مدیرکل کتابخانه های عمومی و نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان دبیر جلسه، اظهار داشت: اتفاقاتی که در حوزه کتابخانه های عمومی در استان قزوین رخ داده، اتفاقات مبارکی است که می تواند زمینه ساز گسترش این حوزه باشد. نگاه آقای دکتر اسماعیلی، وزیر محترم و همکاران ما در وزارت فرهنگ نگاه همراهی و همدلی است و الحمدلله این نگاه در استان ها هم تسری یافته است.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نهادی پویا و پیشران در حوزه فرهنگ و دانش‌افزایی است

کتابخانه عمومی، مرکز اطلاع رسانی و نشر اطلاعات است و می تواند در حوزه سواد عمومی، نظم اجتماعی، آداب و فعالیت های شهروندی و... کمک کننده باشد

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان قزوین، بیان کرد: درخواست ما این است که نگاه سایر دستگاه ها به حوزه کتابخانه های عمومی، نگاهی هم افزایانه باشد؛ کتابخانه عمومی می تواند در خدمت تمام دستگاه ها باشد؛ کتابخانه عمومی، مرکز اطلاع رسانی و نشر اطلاعات است و می تواند در حوزه سواد عمومی، نظم اجتماعی، آداب و فعالیت های شهروندی و... کمک کننده باشد؛ همچنین در کنار فراجا، شهرداری، بهزیستی و سایر دستگاه های خدمت رسان قرار بگیرد. نهاد کتابخانه های عمومی کشور، از معدود دستگاه هایی است که از بدو تأسیس خدمات جدیدی برای خود تعریف کرد. در حوزه افزایش کیفیت خدمت و نیز توسعه خدمات در کشور کارهای خوبی انجام شده، با این حال در تعریف خدمت جدید برای یک دستگاه، نهاد از معدود دستگاه هایی است که برای خود خدمات جدید تعریف کرده است. در حال حاضر نسل جدید کتابخانه های عمومی، که در کتابخانه های مرکزی تجلی پیدا کرده است، تا ۶۰ نوع خدمت در حال ارائه به مردم است. اخیراً با معاون محترم سازمان حفاظت از محیط زیست جلسه ای داشتیم و مجموعه ای از اقدامات ترویجی در این زمینه تعریف شد. همچنین طی تفاهم انجام شده با کمیته امداد، مراکز مشاوره کمیته امداد در کتابخانه های عمومی راه اندازی می شود که تاکنون ۵ مرکز تشکیل شده است.

رمضانی اضافه کرد: شاید نگاه به کتابخانه های عمومی پیش از این چنین گسترده نبوده است. بحمدالله در مجموعه دولت این اهتمام وجود دارد و آقای رئیس جمهور و وزرا این اهتمام را دارند که موضوع کتابخانه های عمومی گسترش یابد. از شروع دولت تاکنون تعداد ناوگان کتابخانه سیار به دو برابر افزایش پیدا کرده است؛ موضوعی که برای اولین بار با رویکرد جدیدی در این استان در حال شکل گیری است؛ خاصیت کتابخانه سیار این است که خدمت را نزد مردم می برد؛ در کتابخانه ثابت، خدمت گیر به کتابخانه مراجعه می کند، اما در کتابخانه سیار خدمت نزد مراجعه کننده می رود؛ برخی از کتابخانه های سیار و روستایی ما در کشور، اثرگذاری بیشتری نسبت به کتابخانه های اصلی بعضی شهرها دارند؛ خدمات کتابخانه های سایر تنها به امانت کتاب محدود نمی شود و خدمات ترویجی و برگزاری برنامه ها، بخشی از فعالیت های مهم کتابخانه های سیار است.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نهادی پویا و پیشران در حوزه فرهنگ و دانش‌افزایی است

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به شکل گیری خدمات نوین با رویکرد خدمات الکترونیک در کتابخانه های عمومی گفت: اولین کتابخانه تمام الکترونیک در ایام سالگرد تأسیس نهاد در تهران افتتاح شد و امکان گسترش این موضوع در سایر استان ها وجود دارد. البته در سبد مصرف، کتاب فیزیکی با بیش از ۸۰ درصد همچنان پیشرو است اما نباید از موضوع کتاب الکترونیک نیز غافل شد.

وی با اشاره به سالن های مطالعه در استان قزوین گفت: این موضوع با وجود درآمدزایی در استان قزوین چندان رونق نگرفته است. در حال حاضر در استان ۴ سالن مطالعه فعال وجود دارد که قابل گسترش است. در صورت تبلیغات در این زمینه، ایجاد سالن های مطالعه می تواند اشتغال زایی و درآمدزایی داشته باشد و نیز نیاز مردم را برطرف کند.

رمضانی از اتمام مرحله اول بازطراحی کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) خبر داد و گفت: ان شاء الله با پیگیری های دوستان، روند بازطراحی این کتابخانه تکمیل خواهد شد. از آنجا که برای ما اولویت خدمت به مردم است، ستاد اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین از کتابخانه خارج شد؛ با همراهی شهرداری ساختمانی به فضای اداری ستاد تخصیص یافت و ان شاء الله با بازطراحی فضای کتابخانه ای خدمات بیشتری به مردم ارائه می دهیم. امیدوارم در زمینه خدمت به مردم و عبادت خداوند موفق باشیم.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نهادی پویا و پیشران در حوزه فرهنگ و دانش‌افزایی است

لزوم پیگیری جذب منابع برای توسعه کتابخانه های عمومی و استفاده از ظرفیت شرکت های اقتصادی و واحدهای صنعتی

محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین در این جلسه ضمن تقدیر از دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اظهار داشت: حضور مؤثر ایشان در این مسئولیت بحمدالله منشأ خیر و برکات عدیده ای بوده و این نهاد، نهادی پویا و پیشران در حوزه فرهنگ و دانش افزایی بوده است.

وی ادامه داد: زحمات و تلاش های سنواتی دلسوزان حوزه فرهنگ قزوین نتایجی داشته که امروز شاهد هستیم؛ همانگونه که بی توجهی ها و کوتاهی هایی هم شده که بیشتر جنبه زیرساختی داشته است؛ یکی از دلایل عمده این موضوع این است که استان قزوین با ظرفیت های بالا، استقلال مدیریتی خود را دیرهنگام به دست آورد. کمتر از سه دهه است که استان استقلال یافته، می تواند اعتبار جذب کند و تصمیم گیرنده باشد. قزوین که در فاصله کمی از پایتخت، استانی مولد و با درآمد بالا است که عمدتاً برای کشور از محل مالیات هایش درآمد خلق می کند، باید استان برخورداری باشد که متأسفانه می بینیم که در حوزه زیرساخت های کتابخانه ای در کشور رتبه سی‌ام را داریم و باید در این زمینه بیشتر کار کنیم؛ لازمه این امر نیز اهتمام بیشتر به موضوع در سطح ملی است؛ چراکه بودجه مختصری که در اختیار استان قرار می گیرد باید در زمینه های مختلف هزینه شود و در این صورت قطعاً نمی تواند محرک مؤثری باشد و نقایص جبران شود. ان شاء الله با همراهی یکدیگر پیگیری های لازم انجام شود تا منابع خوبی در استان جذب و عقب ماندگی ها جبران شود؛ البته جلب مشارکت شرکت های اقتصادی و واحدهای صنعتی در قالب مسئولیت های اجتماعی و اقدامات خیرخواهانه برای توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نیز در دستور کار ما خواهد بود. بحمدالله شهرداری های ما نیز نسبت به موضوع کتاب و کتابخوانی حساس هستند و ان شاء الله با حضور دبیرکل نهاد در این جلسه پس از این نیز توجه به حوزه کتابخانه های عمومی در استان بیشتر خواهد شد.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نهادی پویا و پیشران در حوزه فرهنگ و دانش‌افزایی است

اعلایی اضافه کرد: ابتکار کتابخانه سیار دوستدار محیط زیست، که برای اولین بار با حضور جنابعالی در استان ما افتتاح می شود، اتفاق خوبی است. همچنین ما در شورای آموزش و پرورش استان تصمیم گرفتیم تیمی با مأموریت مشترک بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری، اداره کل کتابخانه های عمومی و آموزش و پرورش، تشکیل شود؛ مقرر شد این تیم در تمام دستگاه های دولتی استان حضور یافته و کتاب های اضافی سازمان ها را صورت جلسه کرده و جمع آوری کنند. این منابع در اداره کل کتابخانه های عمومی بررسی خواهد شد؛ منابع قابل استفاده برای کتابخانه های عمومی در اختیارشان قرار می گیرد و سایر منابع در اختیار آموزش و پرورش و شهرداری ها قرار خواهد گرفت. گزارش این تجربه در بازه زمانی سه ماه در اختیار نهاد قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به دغدغه آماده سازی دانش آموزان برای کارهای زیربنایی و زیرساختی کشور از طریق کتاب و مطالعه، گفت: برای تحقق این موضوع تقویت کتابخانه های مدارس و نیز تقویت ارتباط نهاد کتابخانه ها با مدارس، ضرورت دارد.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نهادی پویا و پیشران در حوزه فرهنگ و دانش‌افزایی است

کتابخانه های شهرهای سگزآباد و بیدستان در انتظار تخصیص اعتبار برای افتتاح

فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین در این جلسه ضمن قدردانی از حضور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و حمایت استاندار قزوین، اظهار داشت: خوشبختانه سفر ریاست محترم جمهور به استان قزوین دستاوردهای خوبی در حوزه فرهنگی به همراه داشت و با تخصیص اعتبارات این سفر موفق شدیم کتابخانه شهر نرجه که از زمان کلنگ زنی آن حدود ۱۸ سال گذشته بود و کتابخانه عمومی شهر بوئین زهرا را به بهره برداری برسانیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر دو پروژه نیمه کاره دیگر در قزوین وجود دارد که هر دو پروژه بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین عنوان کرد: برای تکمیل و تجهیز کتابخانه عمومی بیدستان حدود ۴ میلیارد تومان و برای تکمیل و تجهیز کتابخانه سگزآباد اعتباری حدود ۲ و نیم میلیارد تومان نیاز است که در صورت انجام در کوتاه ترین زمان ممکن کتابخانه ها به بهره برداری می رسند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان قزوین از نظر تعداد کتابخانه به ازای جمعیت در رتبه ۳۰ کشور قرار دارد که این آمار متناسب با جمعیت و ظرفیت های موجود در استان نیست، چراکه با توجه به استانداردها به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک باب کتابخانه باید وجود داشته باشد که این رقم در استان قزوین ۴۴ صدم است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین افزود: از نظر زیربنا نیز به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸ مترمربع فضای کتابخوانی باید وجود داشته باشد که این آمار در قزوین حدود ۲ متر و ۳۵ سانتی متر یعنی چیزی حدود ۲۵ درصد است.

محمدبیگی گفت: هم اکنون ۵۷ کتابخانه در استان قزوین فعالیت می کند که ۳۹ کتابخانه نهادی و ۱۸ کتابخانه مشارکتی است.

وی در پایان با اشاره به افتتاح و راه اندازی کتابخانه سیار در قزوین، خاطرنشان کرد: در این شرایط که راه اندازی و تأسیس کتابخانه در استان از اعتبارات استانی دشوار است، راه اندازی کتابخانه سیار راهی مناسب برای خدمت رسانی بیشتر به مردم است که در این راستا از حمایت ها و همراهی های مجموعه مدیران نهاد کتابخانه ها و مسئولان استانی سپاسگزاریم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 9 =