سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱

در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین عشایر استان اردبیل؛

نخستین جشنواره کتابخوانی عشایر استان اردبیل با عنوان «بیلیک اوبالاری» در حال برگزاری است

جشنواره کتابخوانی عشایر

نخستین دوره جشنواره کتاب‌خوانی ویژه عشایر استان با هدف اشاعه و ارائه اطلاعاتی از طبیعت و زیست عشایری در حال برگزاری است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل، نخستین دوره جشنواره کتاب‌خوانی با عنوان «بیلیک اوبالاری» ویژه عشایر در استان اردبیل در حال برگزاری است.

جشنواره کتابخوانی «بیلیک اوبالاری» نخستین جشنواره‌ای است که به صورت ویژه و با موضوع کتاب‌خوانی، عشایر و اهالی روستاهای عشایرنشین را به عنوان جامعه هدف خود برگزیده و بر آن متمرکز شده است و البته مترصد آن است تا به عشایر استان در حوزه فرهنگی و مشخصاً کتابخانه‌ای خدمت‌رسانی کند.

این جشنواره، با محوریت کتاب «کوه مرا صدا زد» اثر محمدرضا بایرامی برگزار می شود.

گفتنی است، محمدرضا بایرامی نویسنده کتاب، زاده سوم آبان سال ۱۳۴۴ خورشیدی در روستای لاطران، در دامنه‌های کوه سبلان و از توابع شهرستان سرعین است که در هفت‌سالگی همراه با خانواده به تهران کوچیده است. به اذعان نویسنده، آشنایی با آثار «صمد بهرنگی» و «علی اشرف درویشیان» در نوجوانی او را جذب کرده و مطالعات ادبی‌اش او را به سمت داستان‌نویسی سوق داده است. نوشتن از جنگ یکی از علایق و دل‌مشغولی‌های اوست، پیشینه این تعلق به دوران سربازی او برمی‌گردد که مقارن با دفاع مقدس بوده است. دیده‌ها و جُسته‌های او از مناطق جنگی، خمیرمایه داستان‌هایش هم‌چون «لم یزرع»، «پل معلق» و «مردگان باغ سبز» را تشکیل می‌دهد و به قوت و غنای آنها، افزوده است.

از دیگر مضامین و فضاهای دلپذیر آثار او باید به پرداختن به طبیعت و زیست صمیمی روستایی اشاره کرد که اوج آن در سه‌گانه قصه‌های سبلان و مشخصاً در کتاب «کوه مرا صدا زد» دیده می شود. این رمان کوتاه درباره نوجوانی به نام «جلال» است که در دهکده‏‌ای در کوه‌های سبلان زندگی می‌کند. کتاب «کوه مرا صدا زد» توانسته جوایز بسیاری در داخل و خارج کشور از جمله جایزه کانون پرورش فکری کودکان ‌و نوجوانان، وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی، مجله سوره نوجوان، جایزه‌ ‌خرس طلایی استان «برن» و کتاب سال «سوییس» (جایزه مار عینکی آبی) را کسب کند. همچنین ترجمه‌ای از این کتاب به زبان آلمانی منتشر شده و مورد استقبال منتقدان ادبی در آن کشور قرار گرفته است.

نخستین جشنواره کتابخوانی عشایر استان اردبیل با عنوان «بیلیک اوبالاری» در حال برگزاری است

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 0 =