شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲

با حضور جمعی از نویسندگان منابع سیزدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی صورت گرفت؛

گفت‌وشنود پیرامون نگارش ادبیات دینی

نشست نویسندگان رضوی اهالی قلم روز دهم

همزمان با دهمین روز از سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران، نشست اهالی قلم با حضور جمعی از نویسندگان کتاب های سیزدهمین دوره جشنواره ملی کتابخوانی رضوی در غرفه نهاد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همزمان با دهمین روز از سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نشست اهالی قلم با حضور رقیه بابایی، مریم کوچکی، لیلی شمس، مریم راهی، سیدحسین سیدی و علی محمد مودب از نویسندگان کتاب های سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی و با اجرای علی مصباحی در غرفه نهاد کتابخانه های عمومی کشور  برگزار شد.

توجه به ابعاد اخلاقی، معنوی و سیاسی زندگی امام رضا(ع) در «سفر به قلعه خورشید»

رقیه بابایی، نویسنده کتاب «سفر به قلعه خورشید» از انتشارات جمکران در این نشست گفت: این کتاب برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ منتشر شده است و علت انتخاب این سوژه برای نگارش این بود که چنانکه می دانیم، امام رضا(ع) دو سال از زندگی خود را در ایران گذرانده اند و تنها امام معصوم هستند که مزارشان در ایران است و علت حضور و مهاجرت ایشان به ایران یکی از موضوعاتی است که می تواند برای نوجوانان، که مخاطبان اصلی این کتاب هستند، مهم باشد و این کتاب تلاش کرده است که در قالب یک روایت داستانی به این کنجکاوی نوجوانان پاسخ دهد.

نویسنده کتاب «دختری که پروانه شد» در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب چند روز پیش بیاناتی پیرامون مؤلفه های لازم در مورد کتاب های دینی داشتند و سه مؤلفه اصلی این کتاب ها را، پرداختن به ابعاد اخلاقی و معرفتی؛ معنوی و روحانی و سیاسی دانستند و خوشبختانه در این کتاب از هر سه جنبه به زندگی امام رضا(ع) توجه شود.

بابایی در پاسخ به پرسشی پیرامون علت انتخاب شخصیت «کاتب» به عنوان راوی کتاب نیز ابراز داشت: یکی از فضاسازی هایی که همیشه در ذهن من جای گرفته است، ماجرای روایت حدیث «سلسلة الذهب» است که پیش از روایت این حدیث توسط امام رضا(ع)، کاتبان زیادی دست به قلم منتظر بیان جملات حضرت بوده اند تا آن را نگارش کنند و در این کتاب سعی کردم از زاویه دید یکی از این کاتبان به روایت داستان کتاب بپردازم.

گفت‌وشنود پیرامون نگارش ادبیات دینی

آشنایی با شرایط اجتماعی و تاریخی زمانه ائمه معصومین(ع) از لذت‌های نگارش کتب دینی است

مریم کوچکی، نویسنده کتاب «لشکر کلمات» منتشر شده توسط انتشارات «به نشر» نیز از دیگر نویسندگان حاضر در این نشست بود که پیرامون نحوه شکل گیری کتاب گفت: داستان این کتاب از زمانی شکل گرفت که جناب آقای مجید ملامحمدی، نویسنده برجسته کودک و نوجوان، طی تماسی پیشنهاد بازآفرینی احادیث امام رضا(ع) در قالب داستان را دادند و من نیز به جهت علاقه به نگارش کتاب در حوزه دین و تاریخ و همچنین بازآفرینی این پیشنهاد را پذیرفتم و امیدوارم کودکان نیز از نتیجه آن لذت ببرند.

نویسنده کتاب «سنگ شانس شیر نشان» در ادامه تصریح کرد: شخصاً علاقه زیادی به نگارش کتاب های دینی دارم؛ چراکه نگارش این کتاب ها باعث می شود علاوه بر آشنایی با زندگی ائمه معصومین(ع)، نویسنده به جهت نیاز به فضاسازی، با آداب و رسوم و شرایط فرهنگی و اجتماعی زمانه آنها نیز آشنایی پیدا می کند و این موضوع بسیار برای من لذت بخش است.

وی در پایان با اشاره به تفاوت بازنویسی و بازآفرینی در آثار ادبی گفت: بازنویسی برای نسل امروز کمی سخت است اما در بازآفرینی موضوعات تاریخی و احادیث، دست نویسنده برای نوشتن به زبان امروز و نثر قابل درک برای مخاطب امروزی باز است.

نگاهی کلی و مختصر به زندگی امام رضا(ع) در داستانک «به وقت آفتاب»

لیلی شمس، نویسنده کتاب «به وقت آفتاب» از انتشارات «شهید کاظمی» نیز در این نشست گفت: مجموعه «چهارده خورشید و یک آفتاب» با هدف ارائه دید کلی از زندگی ائمه معصومین(ع) شکل گرفت و ۱۴ نویسنده، که با هم دوست هستیم، این روایت ها را با قرعه کشی تقسیم کردیم که خوشبختانه لطف خداوند شامل حال من شد و روایت زندگی امام رضا(علیه السلام) را من نوشتم.

وی در ادامه افزود: حدود ۶ ماه تحقیقات اولیه کتاب به طول انجامید و کارشناسانی نیز به جهت بررسی منابع روایت ها روی کار نظارت داشتند و پس از انجام اصلاحات لازم، این کتاب به ثمر نشست.

شمس همچنین تصریح کرد: اهمیت کتاب در این است که مخاطب آن می تواند در مدت کوتاهی که در جایی نشسته و منتظر است، با خواندن آن، تصاویری از زندگی امام رضا(ع) به دست بیاورد و این به جهت نگارش کتاب به روش مینیمال یا داستانک است.

وی در پایان پیرامون دیگر آثار خود در حوزه دینی خاطرنشان کرد: دو کتاب دیگر در حوزه تاریخی و دینی و ویژه مخاطب کودک نوشته ام که شهرداری اصفهان آن را منتشر کرده است و یک کتاب نیز با موضوع «ذوالقرنین» در حوزه بزرگسال از من منتشر شده است؛ همچنین در حال حاضر کتابی پیرامون زندگی امام حسین(ع) در دست انتشار دارم.

گفت‌وشنود پیرامون نگارش ادبیات دینی

«به امین بگو دوستش دارم» روایت هشتادساله از حامیان زندگی پیامبر اسلام(ص) است

مریم راهی، نویسنده کتاب «به امین بگو دوستش دارم» از مجموعه کتاب های بخش بزرگسال سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی نیز در این نشست پیرامون نحوه شکل گیری این کتاب گفت: این کتاب به پیشنهاد انتشارات نیستان و با همراهی سیدعلی شجاعی، قائم مقام انتشارات آغاز شد و از آنجا که پیش از این نیز کتاب های «یوما» و «فردا مسافرم» را در حوزه تاریخی و دینی نوشته بودم و با استقبال مخاطبان همراه بود، جرأت نگارش کتابی پیرامون زندگی حضرت محمد(ص) را نیز به به خود دادم.

وی در ادامه پیرامون موضوع کتاب اضافه کرد: کتاب در مورد حامیان حضرت محمد(ص) است و از عبدالمطلب، که حمایتش از پیامبر از دوران پیش از تولد ایشان بوده است، آغاز می شود و یک بازه هشتادساله تا سال هشتم هجری را روایت می کند و هر یک از راویان با وفات خود، حمایت را به نفر بعدی می سپارند.

نویسنده کتاب «در خواب هایم» همچنین تأکید کرد: سه سال تحقیقات ناپیویسته تاریخی پیرامون این موضوع داشتم و سپس طی یک سال کتاب نگارش و بازنویسی شد.

راهی در پایان با اشاره به نقش کتاب «یوما» در نگارش این کتاب گفت: تحقیقاتم در کتاب یوما خیلی به نوشتن این کتاب کمک کرد و اینجا هم اسمی از شخصیت های کتاب یوما هست و برخی از حوادث کتاب یوما در اینجا هم اشاره شده است.

گفت‌وشنود پیرامون نگارش ادبیات دینی

«لالا لالا کبوتر بال داره» در راستای مأموریت کارکردی بودن شعر نوشته شده است

علی محمد مودب، شاعر و نویسنده کتاب «لالا لالا کبوتر بال داره» از انتشارات «به نشر» نیز با حضور در این نشست گفت: دنیای شعرهای من بیشتر در فضای شعر بزرگسال بوده است؛ با این حال همه ما با کودکان زندگی می کنیم و براساس آنچه که اساتیدم همچون محمدعلی معلم دامغانی به من آموخته اند، شعر در کنار همه مأموریت هایی که در طول تاریخ داشته است، باید برای مردم مصرف و استفاده داشته باشد و این کتاب نیز به جهت احساس نیاز من به نگارش شعر در این حوزه نوشته شد.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور شعر در ادامه ابراز داشت: برای نگارش این کتاب، علاوه بر تحقیق در مورد فرهنگ رضوی و زندگانی امام رضا(ع)، مطالعاتی را نیز در حوزه فرهنگ عامه و لالایی های بوشهر انجام دادم و خوشحالم که مورد استقبال مخاطبان نیز واقع شده است.

مودب همچنین اظهار داشت: در حال حاضر نیز کتاب مشابهی پیرامون حضرت فاطمه معصومه(س) در حال نگارش دارم که امیدوارم بتواند فضایی برای کودکانی که زیارت آن حضرت می روند ایجاد کند.

گفت‌وشنود پیرامون نگارش ادبیات دینی

نمادسازی و موجزنویسی از ویژگی‌های قلم «کمال السید» است

سیدحسین سیدی، مترجم کتاب «چهره تو قبله هر شاعر است» نوشته کمال السید از انتشارات شهید کاظمی نیز در این نشست گفت: کمال السید شاعر عراقی ساکن ایران است که بعد از دستگیری توسط صدام به ایران مهاجرت کرد و سالهاست که در ایران زندگی می کند و دو ویژگی او یعنی اخلاص و گزیده گویی در آثارش سبب شده تا برای مخاطبان دلنشین باشد.

وی در ادامه پیرامون نحوه آشنایی با این شاعر عراقی گفت: بیست و چند سال پیش به انتشارات مدرسه رفته بودم و به من گفتند که کتابی منتشر شده که عنوان بسیار لطیفی داشت «الم ... ذلک الحسین»، با ایشان تماس گرفتم و دیدم بسیاری انسان متواضعی است و ارتباط بین ما از همان زمان شکل گرفت و ترجمه بسیاری از آثار او را انجام دادم.

مدتی پیش مصاحبه ای از یکی از برندگان جایزه نوبل ادبیات دیدم که گفت اگر شما شش ماه فقط شعر بخوانید و پس از آن به کتابخانه بروید و یک کتاب را تصادفی انتخاب کنید و بتوانید آن را بخوانید، نویسنده آن کتاب بسیار موفق بوده است چون شعر در نهایت ایجاز است؛ این نکته از عوامل موفقیت آثار کمال السید نیز هست.

یکی دیگر از ویژگی های قلم ایشان، نمادسازی بسیار قوی است؛ برای مثال ایشان تعبیری پیرامون روز عاشورا دارند که «۷۲ خوشه سبز و انبوهی ملخ که به ایشان خیره ماندند» و از این دست تعابیر شاعران و زیبا بسیار در آثار ایشان یافت می شود.

گفتنی است که جشنواره کتابخوانی رضوی، بزرگترین جشنواره کتابخوانی کشور هر ساله ضمن پرداختن به آثار منتشرشده پیرامون زندگی امام رضا(ع)، به آثار پیرامون زندگی یکی از معصومین نیز می پردازد که سیزدهمین دوره این جشنواره به منابع مربوط به زندگی پیامبر گرامی اسلام پرداخته است.

گفت‌وشنود پیرامون نگارش ادبیات دینی

گفت‌وشنود پیرامون نگارش ادبیات دینی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 5 =