دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳

به میزبانی کتابخانه عمومی فاطمه الزهرا(س)؛

مراسم پاسداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و زبان فارسی در چابهار برگزار شد

روز فردوسی چابهار

با همکاری اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چابهار و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، نشست گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و زبان پارسی در کتابخانه عمومی فاطمه الزهرا(س) شهرستان چابهار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان سیستان و بلوچستان، با همکاری اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چابهار و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، نشست گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و زبان پارسی با حضور علی شالفروش، معاون برنامه ریزی فرمانداری چابهار در کتابخانه عمومی فاطمه الزهرا(س) این شهرستان برگزار شد.

علی شالفروش، معاون برنامه ریزی فرماندار چابهار، ضمن تقدیر از برگزاری برنامه های فرهنگی در کتابخانه های عمومی گفت: بخش بسیار زیادی از مسائل و مشکلات ریشه فرهنگی دارد. بی توجهی به کتاب و کتابخوانی برای جامعه زیان آور است. در صورتی که فرهنگ در جامعه جایگاه مناسبی داشته باشد و این حوزه مورد حمایت قرار گیرد، بسیاری از مسائل و مشکلات رفع می شود.

 معاون برنامه ریزی فرمانداری چابهار گفت: اتفاقاتی که در گذشته به‌ صورت داستان تعریف می‌شود، ریشه در فرهنگ ما دارد و باید نسل جدید ما با این روایت ها  آشنایی کامل داشته باشند.

برات خواجه، استاد ادبیات دانشگاه چابهار نیز در این مراسم ضمن تبریک روز پاسداشت زبان پارسی گفت: اولین پاسخ به این سؤال که جهان امروز چه نیازی به فردوسی دارد، به ظرفیت گفتگومندی شاهنامه مربوط می شود؛ اگر ما از این منظر یک بار شاهنامه را بخوانیم و تمهیدات زیبا، فنی و دقیقی که فردوسی از زبان رستم در این اثر جاودان، خلق می کند را درک کنیم به نتایجی می رسیم که قابل توصیف نیست. با اینکه شاهنامه ژانری حماسی دارد اما فردوسی بین خشونت و حماسه تمایز ویژه ای قائل است که نباید از این موضوع غافل بمانیم.

خواجه ادامه داد: شاهنامه سراسر تعقل، خردورزی، بشردوستی و توجه به کرامت انسانی تعریف شده است و همه این موارد را فردوسی در گرو توجه به خرد مطرح می کند. خردی که چشم جان است. نه آن خردی که منفعت طلبی است.

در ادامه این برنامه شعرا اشعاری از شاهنامه و سرودهای خود را قرائت کردند.

مراسم پاسداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و زبان فارسی در چابهار برگزار شد

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 0 =