پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳

محمدبیگی در نشست نقد و بررسی کتاب «خداوند الموت»؛

کتابخانه‌های عمومی قزوین، معرفی کتب معتبر و مفید را اولویت قرار داده‌اند

جلسه نقد و بررسی کتاب خداوند الموت

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین، معرفی و به اشتراک گذاری منابع مفید، ارزشمند، غنی و آگاهی بخش را، از مهمترین اولویت های این اداره کل عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی کتابخانه های عمومی استان قزوین، جلسه نقد و بررسی کتاب «خداوند الموت» اثر پل آمیر با هدف بررسی حقایق تاریخی و مستند در رابطه با منطقه الموت، شخصیت حسن صباح و فرقه اسماعیله با حضور جمعی از اهالی کتاب و محققان و پژوهشگران و اعضای کتابخانه های عمومی در کتابخانه عمومی حسن صباح شهر رازمیان بخش الموت غربی شهرستان قزوین برگزار شد.

فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین در رابطه با هدف از برگزاری این نشست گفت: منطقه تاریخی الموت و در حقیقت استان قزوین دارای سابقه تاریخی غنی و جذابی است که لازم است هرچه بیشتر به عموم مردم شناخته شود. این شناساندن باید از طریق منابع و مراجع معتبر صورت بگیرد تا از هر نوع حاشیه و تحریفی جلوگیری شود. در این راستا اداره کل کتابخانه های عمومی قزوین معرفی و به اشتراک گذاری کتاب های مفید و معتبر و نقد و بررسی منابعی که مستندات تاریخی صحیحی ندارند را از اولویت های مهم خود قرار داده تا گام هایی هرچند ناچیز در مسیر آگاهی بخشی و دانش افزایی در جامعه بردارد.

محمدبیگی با اشاره به برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب «خداوند الموت» اضافه کرد: این کتاب در زمره کتاب های پرمخاطب و پرامانت در کتابخانه های عمومی به شمار می رود. به دلیل اینکه بسیاری از مطالب مندرج در این کتاب و همچنین سریال حاشیه ساز «حشاشین» از ریشه تاریخی صحیحی برخوردار نیست، جلسه ای به بررسی این کتاب اختصاص داده شد.

محمدعلی حضرتی، قزوین پژوه و محقق تاریخ نیز در این جلسه گفت: نقدهایی به لحاظ انطباق تاریخی با مطالب کتاب «خداوند الموت» مطرح است و این کتاب نمی تواند به عنوان مستند تاریخی مورد ارزیابی و اعتماد قرار بگیرد.

وی همچنین در این جلسه برخی از کتاب هایی که طی پنجاه سال اخیر در حوزه اسماعیلیه نگارش شده را معرفی کرد و گفت: کتاب هایی که دانشکده ادیان و مذاهب منتشر کرده، کتاب های شش گانه دکتر دفتری در حوزه تاریخ اسماعیلیه و مجموعه مطالعات اسماعیلی از جمله منابعی هستند که دارای محتوای غنی تر و صحیح تری هستند و می توان به آنها مراجعه کرد.

محمدحسن سلیمانی، دیگر قزوین پژوه حاضر در این جلسه گفت: در رابطه با سریال «حشاشین» که به تازگی معروف شده و بسیار نیز مورد توجه قرار گرفته باید گفت روایتی که سازندگان این اثر بیان کرده اند روایتی تحریف شده و بسیار دور از حقیقت های تاریخی است؛ ولی متأسفانه به دلیل فقدان آثار معتبر و جذاب ایرانی در این زمینه، آثاری که تحریف شده مورد توجه عموم مردم قرار می گیرد.  

وی افزود: پرداختن به تحریف های این سریال از این جهت بسیار مهم است که این سریال گروه های تروریستی شبیه داعش و تفکرات القاعده و غیره را برگرفته از آئین شیعی و ایرانی و جریان اسماعیلی می داند و کاملاً مطلبی تحریف شده است.

سلیمانی خاطرنشان کرد: شخصیت حسن صباح در این سریال کاملاً تحریف شده است. با وجود اینکه این سریال پربیننده شده به دلیل مطالب دروغینی که به شخصیت حسن صباح نسبت داده، نادرست است.

وی در پایان گفت: ما باید از این اتفاق به عنوان فرصتی برای شناساندن فرهنگ و تاریخ واقعی ایران اسلامی به مردم جهان استفاده و تحریف های دروغین را آشکار کنیم.

جلسه نقد و بررسی کتاب خداوند الموت

جلسه نقد و بررسی کتاب خداوند الموت

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 3 =