پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱

به میزبانی کتابخانه عمومی شهید باهنر شهر بهار؛

جلسه نقد و بررسی کتاب «قدیس» برگزار شد

قدیس باهنر بهار

جلسه نقد و بررسی کتاب «قدیس» در کتابخانه عمومی شهید باهنر شهر بهار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان، جلسه نقد و بررسی کتاب «قدیس» نوشته ابراهیم حسن بیگی به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار و با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر زارعی مدیر حوزه علمیه آیت الله بهاری(ره)، معصومه فزونی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار، مریم عباسی کارشناس نقد و عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بهار، شاعران بومی و دیگر علاقمندان و اهالی فرهنگ و ادب شهرستان در کتابخانه عمومی شهید باهنر شهر بهار برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر زارعی، مدیر حوزه علمیه آیت الله بهاری(ره) با موضوع «عدالت در گفتمان شهید جمهور» به سخنرانی پرداخت و گفت: عدالت یک موضوعی است که بشریت از وقتی خود را شناخت دنبال این مسئله بود و همه ادیان تلاش کرده‌اند که انسان را به این سمت سوق دهند. هدف از ارسال رُسُل و انزال کتب، قیام به قسط یا همان عدالت است که در کتاب آسمانی ما، قرآن مورد توجه ویژه قرار گرفته است. همچنین مسئله عدالت در فرمایشات پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین علی(ع) مکرر مورد تأکید قرار گرفته است.

مریم عباسی، کارشناس نقد و عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار در معرفی و نقد این کتاب عنوان کرد: کتاب «قدیس» روایتی تازه از زندگی امیرالمومنین علی(ع) نوشته‌ ابراهیم حسن بیگی، از انتشارات کتاب نیستان، یکی از پرمخاطب‌ترین رمان‌های اخیر فارسی است که داستانی، مذهبی- تاریخی است و با نگاهی متفاوت اندیشه و زندگی حضرت علی(ع) را بیان می کند. این رمان با نگاهی تاریخی روایت‌گر داستانی تاثیرگذار از یک کشیش مسیحی و شروع ماجرایی عجیب و تحول برانگیز برای او است. نویسنده در این رمان زندگی حضرت علی (ع) را با نثری روان و پرکشش در قابل یک داستان روایت می‌کند به نحوی که مخاطب متوجه این موضوع نمی‌شود که یک رمان می‌خواند یا یک کتاب تاریخی یا حتی یک کتاب دینی؛ آن‌چیزی که خواننده را غرق لذت می‌کند، شناخت ابعاد شخصیتی و تاریخی علی(ع) از زاویه‌ای تازه با لحنی ساده است.

وی افزود: رمان «قدیس» داستان کشیشی مسیحی است که در مسکو زندگی ‌می‌کند. او به خواندن و جمع کردن کتاب‌های قدیمی و نسخ خطی علاقه زیادی دارد. روزی مردی تاجیک که متوجه علاقه‌ی کشیش به این نوع کتاب‌ها شده نسخه‌ای از یک کتاب قدیمی را برای فروش به کلیسا می‌آورد و ادعا می‌کند که این کتاب متعلق به ۱۴۰۰ سال پیش است. کشیش باور نمی‌کند و تصمیم می‌گیرد برای صحت قدمت و موضوع کتاب، آن را امانت بگیرد بخواند تا مطمئن شود. او در روند خواندن از قدیمی بودن کتاب اطمینان پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد کتاب را از مرد تاجیک بخرد. اما در پی ماجرایی مرد تاجیک به خاطر این کتاب به قتل می‌رسد و داستان از این نقطه وارد مسیر جدیدی می‌شود. بعد از آن کشیش هم در معرض خطر قرار می‌گیرد؛ چراکه قاتلان مرد تاجیک به دنبال ربودن کتاب هستند. افرادی که به دنبال این کتاب هستند به کلیسا و منزل کشیش حمله می‌کنند اما موفق به دزدیدن کتاب نمی‌شوند. کشیش برای حفظ امنیت خود و کتاب با همسرش  به منزل پسرشان به بیروت سفر می‌کنند. او در این شهر فرصتی ویژه پیدا می‌کند تا کتاب را دقیق‌تر مطالعه کند و با وجود منابع و افراد سرشناس از جمله دوست مسیحی‌اش «جرج جرداق» که حضرت علی(ع) امیرمومنان را می‌شناسد و کتاب‌هایی را هم درباره‌ی او نوشته است،  بیش‌تر و بهتر به ابعاد تاریخی زندگی و شخصیت حضرت علی(ع) پی می‌برد. کشیش رفته رفته با خواندن کتاب جذب و شیفته‌ حضرت علی(ع) می‌شود.

جلسه نقد و بررسی کتاب «قدیس» برگزار شد

جلسه نقد و بررسی کتاب «قدیس» برگزار شد

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 5 =