چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱

با هدف تبیین جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه؛

برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

برنامه های متنوع فرهنگی و ترویجی توسط کتابخانه های عمومی خراسان رضوی

برنامه های متنوع فرهنگی و ترویجی با هدف تبیین جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه به همت کتابخانه های عمومی سلمان فارسی و شهید یحیی حسینی گلبهار، بحرالعلوم خلیل آباد، دکتر شریعتی سرخس و اداره کتابخانه های عمومی شهرستان های بجستان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، برنامه های متنوع فرهنگی و ترویجی با هدف تبیین جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه، به همت کتابخانه های عمومی سلمان فارسی و شهید یحیی حسینی گلبهار، بحرالعلوم خلیل آباد، دکتر شریعتی سرخس و اداره کتابخانه های عمومی شهرستانهای بجستان خراسان رضوی برگزار شد.

آیین شعرخوانی به همت محفل ادبی قلم زرین کتابخانه سلمان فارسی گلبهار

در ابتدا علی زینل پور، دبیر محفل ادبی قلم زرین کتابخانه عمومی سلمان فارسی شهرستان گلبهار با اشاره به  اهمیت برگزاری محافل ادبی در کتابخانه های عمومی، گفت: خواندن شعر می‌تواند احساس لذت بسیاری در خواننده ایجاد کند و تفاوت در سبک و قالب شعر تاثیری در این لذت ندارد.

وی افزود: به طور کلی می توان اینگونه گفت که خوانش شعر موجب تقویت فرهنگ، افزایش دایره واژگان، بهبود هوش کلامی، تقویت حافظه، پیشگیری از زوال عقل، افزایش اعتماد به نفس، بهبود روابط اجتماعی، افزایش دانش و اطلاعات عمومی، بهبود ضریب موفقیت، افزایش خرد و فهم و… می‌شود.

در ادامه غلامحسین شاهمرادی زاده، شاعر و عضو محفل ادبی قلم زرین به خوانش شعری با محوریت شهادت امام حسین(ع) پرداخت.

از داغ ماتم تو حسین انس و جان گریست

یک اربعین به حال تو هفت آسمان گریست

ای تشنه لب که عالم هستی فدای تو

جن و بشر که نه، زمین و زمان گریست

 فریاد العطش ز تو بر آسمان رسید

وقتی شنید خاتم پیغمبران گریست

در ادامه نیز هر یک از حاضرین در جلسه به خوانش اشعار خود پرداختند.

برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

میز خدمت با محوریت معرفی خدمات و فعالیت های کتابخانه های عمومی بجستان  در مصلی نماز جمعه

حضور کتابداران و ارائه خدمات کتابخانه ها در اماکن پر رفت و آمد و عمومی باعث معرفی بیشتر کتابخانه های عمومی به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی و تشویق و ترغیب مردم به سوی کتابخانه ها می شود.

با برپایی این میز خدمت اقداماتی همچون نمایشگاه کتاب با موضوعات مختلف، طرح مشاوره کتاب، معرفی کتابخانه ها، نحوه عضویت، چگونگی ارائه خدمات کتابخانه ای و ... انجام شد.

برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

نشست ادبی با محوریت دیوان حافظ شیرازی در کتابخانه بحرالعلوم خلیل آباد

در ابتدا مجتبی عباسی هاشم آبادی، دبیر محفل ادبی بحرالعلوم کتابخانه عمومی بحرالعلوم شهرستان خلیل آباد به خوانش غزل ۹۴ حافظ پرداخت و گفت: این غزل با دو موضوع به ظاهر از یکدیگر جدا و در واقع پیوسته‌ گله‌مندی از شاه شجاع و مطرح ساختن چند نظر عرفانی سروده شده است. وزن غزل این ابیات، مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن (مضارع مثمن اخرب) است.

عباسی تصریح کرد: حافظ در این ابیات شکر و شکایت را در هم می‌آمیزد تا به ممدوح از خدمات با عشق، بی مزد و منت خویش سخن بگوید. همچنین حافظ در انتهای غزل می‌گوید جور دوست را از مراعات مدعی خوش‌تر دارد و تنها دست آویز و فریادرس او عشق است.

در ادامه هریک از اعضای محفل به بیان نکات خود در خصوص این غزل حافظ پرداختند.

برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

کارگاه آموزش «مهارت های دوران عقد» در کتابخانه فرهنگ جوین

در این برنامه طاهره ملایجردی، مدرس کارگاه «مهارت های دوران عقد»، گفت: دوران عقد بهترین دوران شناخت است؛ چراکه افراد با برقراری ارتباط عاطفی و زناشویی می‌توانند به روحیات و رفتار یکدیگر بیشتر آشنا شوند. اگر می خواهید در دوران عقد روزگار خوشی را با  همسرتان سپری کنید و از طرفی برای بهتر شدن زندگی مشترکتان در دوران عقد اقدامی موثر انجام دهید، می بایست اصولی را در این دوران رعایت کنید.

وی افزود: دوران عقد دورانی بین نامزدی و شروع زندگی مشترک است که می تواند یکی از دوره های بسیار شیرین، جذاب و به یاد ماندنی برای زوجین باشد؛ اما متاسفانه گاهی برخی از زوجین به دلیل عدم آگاهی از فلسفه این دوران و چگونگی رفتار مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.

ملایجردی اظهار کرد: در حالی که نوع رفتار زوجین در این دوره می تواند تاثیر بسزایی در زندگی آینده داشته باشد.

وی در ادامه به توضیح مواردی همچون پیشگیری از رفتارهای ناهنجار و اصلاح آن ها و افزایش آگاهی های فردی و اجتماعی در  پیشبرد ازدواج پرداخت.

برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

میز خدمت کتابخانه شهیدیحیی حسینی گلبهار در مصلی نماز جمعه گلمکان

زهرا کهنسال، مسئول کتابخانه عمومی شهید سیدیحیی حسینی شهرستان گلبهار از برپایی میزخدمت کتابخانه عمومی شهید سیدیحیی حسینی با محوریت نمایشگاه حجاب و عفاف، نمایشگاه سیره و زندگی حضرت امام حسین(ع) و مسابقه نقاشی و رنگ آمیزی خبر داد.

برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

برگزاری نشست کتابخوان در کتابخانه دکتر شریعتی سرخس با محوریت تاسوعا و عاشورای حسینی

با هدف ترویج فرهنگ حسینی نشست کتابخوان با معرفی کتاب های «ماه بلند روایتی پر کشش از ماجرای کنار یک برکه» نوشته بهزاد دانشگر، توسط مریم شایسته پور، مسئول کتابخانه عمومی دکتر شریعتی؛ «خاطرات سفیر» نوشته نیلوفر شادمهری، توسط زینب بارانی؛ «وارثان عاشورا» نوشته علی صفائی حائری، توسط زهرا سندگل؛ «شهید سید محمد بهشتی» نوشته فاطمه وفائی زاده، توسط سمیه خانی زاده از اعضای فعال کتابخانه برگزار و تجربه خوانش آن ها به اشتراک گذاشته شد.

برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 15 =