جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷

در کارگاه آموزشی «نقش عروسک در درونی‌سازی میل مطالعه در کودکان» عنوان شد؛

نقش استفاده از عروسک در فعالیت‌های آموزشی کتابخانه در ایجاد حس صمیمیت و مشارکت در کودکان

نقش استفاده از عروسک در فعالیت‌های آموزشی کتابخانه در ایجاد حس صمیمیت و مشارکت در کودکان

فردوس نادعلی زاده، کتابدار و طراح و مجری طرح «عروسک دانا» در کارگاه آموزشی «نقش عروسک در درونی سازی میل مطالعه در کودکان» بر استفاده از عروسک در فعالیت های آموزشی کتابخانه به منظور ایجاد حس صمیمیت و مشارکت در کودکان تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، به همت این اداره کل، کارگاه آموزشی «نقش عروسک در درونی سازی میل مطالعه در کودکان» با تدریس فردوس نادعلی زاده، کتابدار و پژوهشگر و جمعی از کتابداران کتابخانه های عمومی در سالن جلسات اداره کل کتابخانه های عمومی استان برگزار شد.

نادعلی زاده در ابتدای این نشست ضمن مروری بر تاریخچه کتاب و کتابخانه از دوران باستان گفت: تا پیش از ظهور صنعت چاپ، توجهی به کتاب کودک و خدمات کودک در کتابخانه های عمومی وجود نداشت؛ همچنین ادبیات کودک با ادبیات شفاهی در قالب لالایی مادران آغاز شد و این لالایی ها در بسیاری از موارد درددل های مادران با فرزندان آنها بود و از نظر محتوایی تطابقی با نیاز کودکان نداشت.

وی افزود: اضافه کردن نمایش عروسکی به ادبیات کودک برای اولین بار در قرن ۱۸ توسط هانس کریستین اندرسن انجام شد.

کتابدار کتابخانه حضرت ولی عصر(عج) روستای مبارک آباد تصریح کرد: در عصر ارتباطات و به تبع آن تغییرات زیاد، مطالعه و آگاهی در پیشرفت جوامع نقش مهمی دارد که از جمله آن می توان به کسب تجربیات متنوع، افزایش درک و همدلی و تمرکز، افزایش هوش، رشد شخصیتی و تخیل ذهنی اشاره کرد.

نادعلی زاده که پیش از این طرح «عروسک دانا» را در کتابخانه روستای مبارک آباد اجرا کرده است در این نشست پیرامون این طرح، گفت: در طرح عروسک دانا با تأثیرپذیری و مطالعه نتایج علوم مختلف روانشناسی، روان پزشکی، علوم تربیتی، علوم رفتاری، پزشکی در عرصه کتاب و کتابخوانی با همراهی عروسک قدمی در ترویج و درونی سازی میل به مطالعه در کودکان برداشته شد.

وی با اشاره به کارکرد های آیینی، اجتماعی، سیاسی، آموزشی، الکترونیکی، سینمایی، تبلیغاتی عروسک در جامعه ابراز داشت: به دلیل تأثیرگذاری عروسک بر رفتار اجتماعی کودکان و کمک به مشارکت کودک در روند آموزش و برداشتن فضای تنش از فضای آموزش، استفاده از عروسک در آموزش کودکان اهمیت زیادی پیدا کرده است.

نویسنده مقاله «نقش بازی‌های عروسکی در جذب کودکان به کتابخانه‌های عمومی روستایی» تأکید کرد: از جمله تأثیرات مشاهده شده پس از اجرای طرح عروسک دانا در کتابخانه می توان به افزایش نشاط، کمک به استمرار حضور کودکان در کتابخانه، حس مشارکت بیشتر در آموزش، افزایش اعتماد به نفس، خوانش گروهی و همدلی بین کودکان و افزایش صمیمیت اشاره کرد.

نویسنده کتاب «کودک و کتاب: پله پله به سوی دانایی» در پایان با اشاره به نقش و اهمیت کتابداران در کتابخوان شدن کودکان اظهار داشت: کتابداران باید از ویژگی های شخصیتی و علایق کودکان آگاه باشند و با به کارگیری خلاقیت در اجرای برنامه های کودک محور به ایجاد حس صمیمیت در کودکان با محیط کتابخانه کمک کنند.

نقش استفاده از عروسک در فعالیت‌های آموزشی کتابخانه در ایجاد حس صمیمیت و مشارکت در کودکان

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 5 =