پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷

با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی؛

برنامه‌های فرهنگی و آموزشی به همت کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

برنامه های فرهنگی و آموزشی به همت کتابخانه های عمومی خراسان رضوی

برنامه‌های فرهنگی و آموزشی با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به همت کتابخانه‌های عمومی شهید مطهری و ابدی شهری گناباد؛ ثارالله و شهید مطهری مشهد؛ شهدای جغتای و احمدآرام بردسکن خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، برنامه‌های فرهنگی و آموزشی با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به همت کتابخانه‌های عمومی شهید مطهری و ابدی شهری گناباد؛ ثارالله و شهید مطهری مشهد؛ شهدای جغتای و احمدآرام بردسکن خراسان رضوی برگزار شد.

مسابقه کتابخوانی «حماسه حسینی» در کتابخانه شهید مطهری گناباد

در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی، مسابقه کتابخوانی بر اساس کتاب «حماسه حسینی» نوشته مرتضی مطهری به همت کتابخانه شهید مطهری شهرستان گناباد در قالب پرسش‌های چهارگزینه‌ای در حال برگزاری است. سوالات این مسابقه از فصل دوم جلد اول کتاب «حماسه حسینی» (تحریفات عاشورا) طراحی شده است.
علاقمندان برای دریافت نسخه الکترونیکی کتاب و پرسشنامه می‌توانند از طریق لینک https://forms.gle/hpkiddmeHyvSZQH28 اقدام کنند. مهلت شرکت در این مسابقه از تاریخ ۱ مرداد ماه لغایت ۱۵شهریورماه سال ۱۴۰۳ است. در پایان نیز به ۲۰ نفر از برگزیدگان به قید قرعه کارت هدیه یک میلیون ریالی اهدا خواهد شد.

برنامه‌های فرهنگی و آموزشی به همت کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

نشست ادبی «هشت کتاب» در کتابخانه ثارالله مشهد

فاطمه صادق زاده، مسئول کتابخانه عمومی ثارالله شهرستان مشهد گفت: در سلسله جلسات نشست ادبی کتابخانه، این بار به معرفی، خوانش و نقد اشعاری سهراب سپهری، شاعر معاصر ایرانی با محوریت کتاب «هشت کتاب» پرداخته شد. هدف از برگزاری این نشست‌ها، آشنایی با سبک کار و زندگی و شخصیت شاعران ایران زمین است.

در ادامه زهرا طاهری، دبیر محفل ادبی باد صبا کتابخانه عمومی ثارالله شهرستان مشهد با بیان اینکه نام سهراب با فرهنگ و ادبیات ما درهم آمیخته است، گفت: نگاه سهراب به همه پدیده‌ها و محیط پیرامونش مثبت و زیبا بوده است. ذوق و طبع هنرمندانه سهراب سپهری با قریحه و حس شاعرانگی‌اش و نگاه فلسفی درهم آمیخته و موجب ایجاد نگاهی متفاوت به زندگی و مرگ شده است.

طاهری در پاسخ به این سوال که چرا باید هشت بهشت سهراب را بخوانیم، گفت: سهراب سپهری انسان دنیادیده ای است که با شناخت ریشه و اصالت خود و اساطیر و الگوهای شرقی و غربی، نگاهی ژرف و عمیق به دنیا دارد. در واقع سهراب این تجربه و نگاه زیبا را به صورت رایگان در این اثر به خواننده اهدا می‌کند.

برنامه‌های فرهنگی و آموزشی به همت کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

دوره آموزشی فن بیان در کتابخانه شهید مطهری مشهد

محمود کاظم‌زاده، مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری مشهد با اشاره به برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی همزمان با ایام تابستان در کتابخانه شهید مطهری مشهد گفت: یکی از برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی که در طول ایام تابستان با حضور پرشور دانش‌آموزان برگزار می‌شود دوره فن بیان است. این دوره آموزشی در شش جلسه و با حضور بیش از ۳۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان کتابخانه برگزار شد. در این دوره آموزشی مباحثی مانند اعتماد بن نفس، گفتگو در جمع و گویندگی مورد توجه قرار گرفت.

مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری خاطرنشان کرد: برگزاری این دوره آموزشی رضایت اعضا و خانواده های دانش آموزان را به همراه داشت.

برنامه‌های فرهنگی و آموزشی به همت کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

آیین افتتاحیه دومین دوره جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان جغتای

زینب ابویسانی، مسئول کتابخانه عمومی شهدای ابویسان شهرستان جغتای گفت: بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی ناشی از عدم آگاهی است. حال اینکه به عنوان متولیان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می توانیم با نشر دانش و آگاهی از بروز بسیاری از آسیب ها و معضلات اجتماعی ممانعت کنیم.

وی با اشاره به برگزاری دومین جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در بخش هلالی شهرستان جغتای، افزود: این دوره با حضور تسهیلگرانی از ده روستا در کتابخانه عمومی شهدای ابویسان برگزار می شود.

ابویسانی در ادامه به توضیحاتی پیرامون قوانین و شیوه فعالیت جام باشگاه های کتابخوانی پرداخت و گفت: هدف اصلی از برگزاری این باشگاه، کتاب‌خوانی گروهی کودکان و نوجوانان است. دومین دوره این باشگاه نیز با بخش های آشنایی کودکان و نوجوانان با محیط کتابخانه، مطالعه و بحث درباره کتاب، ارزیابی کتاب بر اساس نظر شخصی و دفاع از نظر خود در جمع همسالان، بحث و بررسی پیرامون کتاب‌ها، انتخاب یک کتاب به عنوان کتاب برگزیده باشگاه در فضای بحث و گفت‌وگوی میان همسالان، ارتباط با نویسنده مورد علاقه، تهیه یک ویدیوی کوتاه ۱ دقیقه‌ای با موضوع کتاب برگزار خواهد شد.

برنامه‌های فرهنگی و آموزشی به همت کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

نشست معرفی کتابخانه استاد احمد آرام بردسکن

بتول ملاپور، مسئول کتابخانه عمومی استاد احمد آرام شهرستان بردسکن گفت: با توجه به تحولات نوین فرهنگی در جامعه امروز، نیاز همه ایرانیان به آشنایی با تاریخ پرفراز و نشیب ایران زمین و زندگی بزرگانی که در این راه تلاش کرده اند، بیش از پیش لازم و ضروری شده است.

وی با اشاره به فردوسی و اثر جاودانه او، شاهنامه، افزود: فردوسی در طول دوران زندگی خود، شاهنامه را خلق کرد که تاثیر بسیاری بر فرهنگ و تاریخ ادبیات ایران داشته است. در واقع این فردوسی بود که مانایی زبان فارسی را به وجود آورد و آن را همچون میراثی ارزشمند برای آیندگان به یادگار گذاشت. حال بر ما واجب است که با خوانش این اثر جاودانه، روح باستانی و نامیرای ایران را درک کرده و در حفظ زبان فارسی همچون فردوسی کوشا باشیم.

ملاپور در معرفی کتاب «برگردان روایت گونه شاهنامه فردوسی به نثر» نوشته محمد دبیرسیاقی، گفت: نویسنده کتاب، شاهنامه شناس برجسته معاصر است که کوشیده این اثر را با زبانی ساده و روان و به صورت داستانی در اختیار مخاطب مشتاق بگذارد. کتاب «برگردان روایت گونه شاهنامه فردوسی به نثر»، نه برگردان بیت به بیت و کلمه به کلمه، بلکه برگردانی کوتاه و ساده است؛ بی آنکه از اصل مطلب هیچ نکته ای کم شده باشد.

وی در پایان به خوانش و روایت داستان «رستم و اسفندیار» پرداخت.

برنامه‌های فرهنگی و آموزشی به همت کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

نشست کتابخوان در کتابخانه شهید ابدی شهری گناباد

در این نشست کتابخوان کتاب‌های «سلام بر ابراهیم» کاری از گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی، توسط فاطمه قاسمیان؛ «آخرین نشان مردی» اثر مهرداد صدقی، توسط زهرا قاسمیان؛ «چای نعنا» اثر منصور ضابطیان، توسط فاطمه تقوی؛ «برگ اضافی» اثر منصور ضابطیان، توسط نادیا نخعی و «آبنبات دارچینی» اثر مهرداد صدقی، توسط رضوان شرکتی معرفی شد.

برنامه‌های فرهنگی و آموزشی به همت کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 0 =