شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲

در نشست نقد و بررسی کتاب «سفر به قلعه خورشید» در شیراز مطرح شد؛

مخاطب‌شناسی و توجه به نیاز خوانندگان از اولویت‌های داستان‌نویسی است

نشست نقد و بررسی کتاب «سفر به قلعه خورشید» در شیراز

نشست نقد و بررسی کتاب «سفر به قلعه خورشید» از منابع سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور نویسنده کتاب در شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، نشست نقد و بررسی کتاب «سفر به قلعه خورشید» با هدف معرفی هرچه بیشتر منابع سیزدهمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی، با حضور علیرضا رحمانی، معاون امور کتابخانه ها و همکاری های اداره کل کتابخانه های عمومی فارس؛ رقیه بابایی، نویسنده کتاب؛ بیژن کیا، نویسنده و منتقد ادبی و جمعی از کتابداران، نویسندگان و فعالان ادبی در سالن جلسات کتابخانه عمومی شهید آیت الله دستغیب شیراز برگزار شد.

معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این جلسه عنوان کرد: باعث خوشبختی است که کتاب یک نویسنده شیرازی به عنوان منبع سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی انتخاب شده است. این کتاب به تمامی کتابخانه های کشور ارسال شده و در دسترس مخاطبان قرار دارد. در مجموعه کتابخانه های عمومی استان فارس نیز برنامه‌های ویژه‌ای ترتیب داده خواهد شد تا این کتاب به بهترین شکل معرفی و تبلیغ شود. افزون بر این، در این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی، بخش‌های هنری به جشنواره اضافه شده است، این کتاب قابلیت این را دارد که آثار متعدد هنری از آن خلق و برای جشنواره ارسال شود.

مخاطب‌شناسی و توجه به نیاز خوانندگان از اولویت‌های داستان‌نویسی است

نویسنده‌ باید استقلال شخصی را از روند داستان و شخصیت ها به خواننده القا کند

 بیژن کیا، نویسنده و منتقد ادبی نیز در این نشست عنوان کرد: رویکرد کتاب «سفر به قلعه خورشید»، بین ادبیات داستانی و قصه است. بخشی از کتاب، ادبیات داستانی است و پیرنگ دارد و بخش دیگر به صورت قصه و روایت نوشته شده است. این باعث شده یک دستی کتاب از بین برود.

کیا اضافه کرد: ژانر این کتاب «داستان جاده‌ای» است. این سبک ادبی مؤلفه‌هایی دارد که مهم ترین آنها جستجو، تعقیب و فرار است. برای نوشتن در این ژانر باید مواردی رعایت شود که در این کتاب گاهی به این موارد دقت نشده است. در کتاب هایی با سبک داستان جاده ای، در کنار سفر بیرونی باید شخصیت اصلی کتاب سفری درونی و تحول شخصیتی را تجربه کند.

 وی اضافه کرد: در این نوع داستان، تعامل بین شخصیت های داستان، بیش از حوادث اهمیت دارد و نویسنده باید بر شخصیت های داستان تمرکز بیشتری داشته باشد.

مخاطب‌شناسی و توجه به نیاز خوانندگان از اولویت‌های داستان‌نویسی است

 این منتقد ادبی در ادامه به برخی از ویژگی‌های کتاب «سفر به قلعه خورشید» پرداخت و گفت: مخاطب شناسی و توجه به مخاطب برای نویسنده از اهمیت بالایی برخوردار است. مخاطب نوجوان پسر معمولاً تاب آوری کمتری دارد و کلی نگر است؛ در حالی که مخاطب نوجوان دختر، جزئی نگر است و تاب‌آوری بهتری دارد. اما نقطه اشتراک همه مخاطبان ادبیات کنجکاوی است. نویسنده‌ای که برای مخاطب نوجوان می‌نویسد، باید تلاش کند استقلال شخصی را از داستان و شخصیت کتاب به خواننده القا کند.

وی در ادامه به تفاوت میان داستان و قصه پرداخت و گفت: عنصری که داستان را از قصه جدا می‌کند، پیرنگ است. کتاب سفر به قلعه خورشید با پیرنگ شروع می‌شود؛ اما سیر وقایع به هم مرتبط نیست و در بخشی از داستان پیرنگ وجود ندارد و گاهی کتاب شکل قصه و روایت به خود می‌گیرد.

کیا در کنار هم قرار دادن حوادث تصادفی را از جمله اشتباهات داستان نویسی برشمرد و اضافه کرد: ذکر متعدد حوادث تصادفی باعث می‌شود منطق داستان خراب شود.

به گفته این فیلمنامه نویس شیرازی، عناصر داستان برای نویسنده ابزار است و باید از ابزار خوب استفاده شود. شخصیت پردازی در داستان از مؤلفه‌های اصلی است و نویسنده باید از شخصیت‌ها تا جایی که امکان دارد استفاده کند. در کتاب سفر به قعلعه خورشید گاهی شخصیت‌ها ناگهانی به داستان وارد و از آن خارج می شوند.

مخاطب‌شناسی و توجه به نیاز خوانندگان از اولویت‌های داستان‌نویسی است

 در نوشته‌هایم سعی دارم که معجزه و قدرت دین را پررنگ کنم

رقیه بابایی، نویسنده کتاب «سفر به قلعه خورشید» نیز در این نشست عنوان کرد: این کتاب، اولین اثر داستانی من بود. در نوشته‌های جدیدم تلاش کردم پیرنگ در اولویت باشد. هدف من این است که تکنیک‌ بر محتوا اولویت داشته باشد تا مخاطبان در ابتدا بدانند، نویسنده به ادبیات نگاه حرفه‌ای دارد.

وی عنوان کرد: افراد علاقه مند به نوشتن نباید از نویسندگی بترسند. نویسنده در مسیر نوشتن است که رشد می‌کند. هر اثر نویسنده، از کارهای پیشین پخته‌تر و کامل‌تر است.

این نویسنده گفت:جامعه ما خیلی به سمت منطق و مادیات پیش رفته است. در نوشته‌هایم سعی دارم، معجزه و قدرت ماورایی دین را پررنگ کنم. دغدغه من در نوشتن کتاب «سفر به قله خورشید» این بود که امام رضا(ع) در داستانم، امام رضای واقعی باشد نه آن شخصیتی که از ایشان در ذهن من ترسیم شده است. به اعتقاد من بزرگ ترین معجزه امام رضا(ع) این است که سفر ایشان به ایران باعث شد از نزدیک گروه وسیعی با امام معاشرت داشته باشند.

 گفتنی است، سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ و معارف ائمه معصومین (ع) و آموزه های آن به ویژه فرهنگّ منور رضوی، گسترش فعالیت های کتابخوانی و مطالعه کتاب های مرتبط با سیره پاک حضرت محمد (ص) و حضرت امام رضا (ع)، شناسایی و معرفی کتاب های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت (ع) از طریق انتشار گسترده این آثار و تولید محتوای ادبی و هنری کتاب محور ناظر به فرهنگ معصومین (ع) در فضای فرهنگی جامعه برگزار می شود. منابع سیزدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی شامل ۹ کتاب «۱۰ قصه از حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله؛»، «بچه‌ها سلام»، «به امین بگو دوستش دارم»، «به شرط آفتاب»، «پاسخ‌های امام رضا علیه السلام به چهل پرسش قرآنی»، «چهره‌ی تو قبله‌ی هر شاعر است»، «سفر به قلعه خورشید»، «لالا لالا کبوتر بال داره» و «لشکر کلمات» است.

مخاطب‌شناسی و توجه به نیاز خوانندگان از اولویت‌های داستان‌نویسی است

مخاطب‌شناسی و توجه به نیاز خوانندگان از اولویت‌های داستان‌نویسی است

مخاطب‌شناسی و توجه به نیاز خوانندگان از اولویت‌های داستان‌نویسی است

مخاطب‌شناسی و توجه به نیاز خوانندگان از اولویت‌های داستان‌نویسی است

مخاطب‌شناسی و توجه به نیاز خوانندگان از اولویت‌های داستان‌نویسی است

مخاطب‌شناسی و توجه به نیاز خوانندگان از اولویت‌های داستان‌نویسی است

مخاطب‌شناسی و توجه به نیاز خوانندگان از اولویت‌های داستان‌نویسی است

مخاطب‌شناسی و توجه به نیاز خوانندگان از اولویت‌های داستان‌نویسی است

مخاطب‌شناسی و توجه به نیاز خوانندگان از اولویت‌های داستان‌نویسی است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 6 =