چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶

با هدف اعتلا و ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام شد؛

نشست‌های ادبی و بصیرتی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

نشستهای ادبی، بصیرتی و جمع خوانی با هدف اعتلا و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی خراسان رضوی

نشست های ادبی، بصیرتی و جمع خوانی با هدف اعتلا و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به همت کتابخانه های عمومی شهید ابدی و حاج عبدالهی نوقاب گناباد، استاد احمدآرام بردسکن، بحرالعلوم خلیل آباد و امام خمینی(ره) طرقبه شاندیز خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، نشست های ادبی، بصیرتی و جمع خوانی با هدف اعتلا و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به همت کتابخانه های عمومی شهید ابدی و حاج عبدالهی نوقاب گناباد، استاد احمدآرام بردسکن، بحرالعلوم خلیل آباد و امام خمینی(ره) طرقبه شاندیز خراسان رضوی برگزار شد.

نشست معرفتی کتابخانه شهید ابدی گناباد

نشست معرفتی به میزبانی کتابخانه شهید ابدی شهرستان گناباد برگزار شد. حجت الاسلام هادی یوسفی، فعال فرهنگی با اشاره به دو اصل مهم «تواضع» و «مدارا با مردم» گفت: فهم و علم آموزی در اسلام از اهمیت زیادی برخوردار است. شایسته است ما نیز همواره شناخت خود را نسبت به سبک زندگی ائمه اطهار(علیهم لسلام) افزایش دهیم.

وی افزود: الگوبرداری صحیح از رفتار و اخلاق ائمه اطهار(ع) می تواند از جامعه و به ویژه نسل آینده ساز کشور در برابر آموزه های غلط فرهنگ غرب که مبتنی بر نظام تک خانوادگی و حتی تک فردی است، ایستادگی کرده و روابط انسانی و اخلاقی را در بین افراد جامعه بهبود بخشیم.

یوسفی در ادامه به تلاوت بخشی از آیات قرآن پرداخت.

نشست‌های ادبی و بصیرتی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

نشست جمع خوانی در کتابخانه استاد احمد آرام بردسکن

نشست معرفی کتاب «چهره تو قبله هر شاعر است» نوشته کمال السید در کتابخانه استاد احمد آرام بردسکن برگزار شد. در این نشست همچنین بخش هایی از کتاب توسط حاضرین در جلسه جمع خوانی شد.

نشست‌های ادبی و بصیرتی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

نشست ادبی کتابخانه بحرالعلوم خلیل آباد

در ابتدا قاسم شکوهی، عضو محفل ادبی بحرالعلوم کتابخانه عمومی بحرالعلوم شهرستان خلیل آباد به خوانش غزل ۷۲ دیوان حافظ شیرازی پرداخت و گفت: این غزل با مصرع «راهیست راه عشق که هیچش کناره نیست» شروع می‌شود. تعابیر موجود در این غزل نشان دهنده این موضوع است که حافظ در عین ایمان به خدا و بی آنکه خود را درگیر فرقه ای از عارفان کند، راه عرفان را در پیش می گیرد.

وی افزود: حافظ در این ابیات اشاره به این مسئله دارد که راه یک انسان برگزیده می بایست راه عشقی باشد که همواره در میانه و جان بر کف باشد؛ چراکه عشق مانند کاری خیر است که باید با تمام وجود گام در این عرصه نهاد. حافظ معتقد است که در راه عاشقی، عقل کاربردی ندارد.

گفتنی است، در پایان هر یک از حاضرین در جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

نشست‌های ادبی و بصیرتی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

نشست بصیرتی کتابخانه حاج عبدالهی نوقاب گناباد

عصمت لطفی، کارشناس قرآنی با اشاره به معنی آیه ۲۱ سوره لقمان با موضوع تقلید کورکورانه از نیاکان، گفت: مسأله قومیت و تعصب های قومی مخصوصاً آنجا که به نیاکان مربوط می شود از روز نخست در میان مشرکان عموماً و در میان غیر آن ها وجود داشته است و تا امروز همچنان ادامه دارد.

وی افزود: در نظر داشته باشید که یک فرد خداپرست با ایمان، این منطق را رد می کند. همچنین قرآن مجید نیز در بسیاری از موارد پیروی و تعصب کورکورانه از نیاکان را شدیداً مذمت کرده و این منطق را که انسان چشم و گوش بسته از پدران خود پیروی کند، کاملاً مردود می شناسد.

لطفی تصریح کرد: اصولاً پیروی از پیشینیان اگر به این صورت باشد که انسان عقل و فکر خود را دربست در اختیار آنها بگذارد، نتیجه ای جز عقب گرد و ارتجاع نخواهد داشت؛ چراکه نسل های بعد از نسل های پیشین آگاه تر هستند. البته توجه داشته باشید که هیچ مانعی برای تجزیه و تحلیل آداب و سنن گذشتگان برای نسل های آینده وجود ندارد تا آنچه را که با عقل و منطق سازگار است، بپذیرند و آنچه خرافه، موهوم و بی اساس است را نیز با رعایت احترام رد کنند.

گفتنی است، در پایان این نشست حاضرین به تلاوت و بحث و تبادل نظر پیرامون تفسیر این آیه پرداختند.

نشست‌های ادبی و بصیرتی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

نشست کتابخوان کتابخانه امام خمینی(ره) طرقبه شاندیز

در این نشست کتابخوان، کتاب های «شهید علم» اثر سید محمدحسین حسینی، توسط نرگس فجری؛ «دوزخیان جاوید» و «شهیدان جاوید» اثر مرضیه محمد زاده، توسط فاطمه جعفر زاده؛ «بیست و هفت روز و یک لبخند» اثر فاطمه رهبر، توسط الهه قدمگاهی و «طعم شیرین خدا» نوشته محسن عباس ولدی، توسط نفیسه نیک کار، کتابدار کتابخانه عمومی امام خمینی(ره)  معرفی و تجربه خواندن آن ها به اشتراک گذاشته شد.

همچنین منابع سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی ملی رضوی به حاضرین معرفی و توضیحاتی پیرامون نحوه شرکت در این جشنواره ارائه شد.

نشست‌های ادبی و بصیرتی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 16 =