چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در برنامه «زیر یک سقف»؛

اهتمام فضای آموزشی کشور به مسئله مطالعه آزاد، کم است

مهدی رمضانی، برنامه زیر یک سقف

مهدی رمضانی با حضور در برنامه صبحگاهی «زیر یک سقف»، اهتمام فضای آموزشی کشور به مسئله مطالعه آزاد را کم دانست و گفت: مسئله خواندن و مطالعه در کشور با ورود آموزش و پرورش به این موضوع و روند آموزشی مبتنی بر مراجعه به کتاب های غیردرسی مرتفع خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد طی سفر به استان چهارمحال و بختیاری میهمان برنامه صبحگاهی شبکه استانی چهارمحال و بختیاری با عنوان «زیر یک سقف» شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سرانه مطالعه در کشور ما پایین است، اظهار داشت: با توجه به پیشینه فرهنگی و تمدنی ما، انتظار از مردم برای مطالعه و مراجعه به کتاب، انتظار بالایی است؛ اما اینکه بگوییم مردم ما اساسا کتاب نخوان هستند، خودتحقیری است. آمار و ارقام موید این است که مردم حد متوسطی از مراجعه به کتاب و مواد خواندنی دارند. بر اساس آخرین آمار که بر اساس پژوهشی از سوی مرکز پژوهش صدا و سیما، اعلام شد، سرانه مطالعه برای هر ایرانی ۳۳ دقیقه است. همچنین اعداد و ارقام موجود در حوزه تولید و نشر کتاب در سال گذشته مبین این است که ایرانیان به کتاب و مطالعه اقبال دارند. در فضای ذهنی ما این تصور وجود دارد که غربی ها بیش از ما کتابخوان هستند، اما بر اساس آمارهایی که از سوی غربی ها ارائه شده، مردمان مشرق زمین کتابخوان تر هستند و ما نیز در همین فضا هستیم.


رمضانی در خصوص میزان اقبال کودکان و نوجوانان به کتاب، گفت: بحمدالله اهتمام خانواده ها به موضوع انس کودک با کتاب بسیار است و کودک تا پیش از ورود به فضای مدرسه، عموما کتابخوان تر است. رده موضوعی کودک و نوجوان، رده پرامانتی در کتابخانه های عمومی است؛ علاوه بر این در فضای نشر کشور نیز، رده پرفروشی است و پس از حوزه آموزشی، اولین رده پرفروش و پرمخاطب محسوب می شود. اهتمام ما در فضای آموزشی کشور به مسئله مطالعه آزاد، کم است؛ با وجود اینکه مقام معظم رهبری سال ها پیش بر وجود زنگ مطالعه در مدارس تأکید کردند تا بچه ها در حین آموزش های درسی، به کتاب غیردرسی نیز مراجعه داشته باشند، متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است. بنا این بود که کتاب های درسی دانش آموزان را به منابع غیردرسی و دامنه گسترده ای از مطالعه آزاد ارجاع دهد که متاسفانه این اتفاق کم شده است. هرچند که مطالعه درسی نیز مطالعه محسوب می شود اما برای اینکه دامنه اطلاعات، دامنه لغات و دامنه مراجعه به کتاب افزایش یابد، باید بیشتر کار کنیم. مسئله خواندن و مطالعه در کشور با ورود آموزش و پرورش به این موضوع و روند آموزشی مبتنی بر مراجعه به کتاب های غیردرسی مرتفع خواهد شد. علاوه بر این، دانش آموزان باید مهارت های خواندن از جمله انتخاب کتاب خوب، شیوه های سیر مطالعاتی، تندخوانی و ... را در مدرسه آموزش ببینند. ما به عنوان متصدی این موضوع، در سطوح عالی پیگیر این مسئله هستیم.

اهتمام فضای آموزشی کشور به مسئله مطالعه آزاد، کم است


وی تصریح کرد: وقتی کتابخوانی رواج پیدا می کند که کتاب و مراجعه به آن، مسئله شود. خانواده، اصلی ترین جامعه ای است که شخصیت کودک در آن شکل می گیرد. اساسا وقتی اعضای خانواده به مطالعه اهتمام داشته باشند، این موضوع در مسیر تربیتی کودک اثرگذار خواهد بود.
رمضانی اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که مراجعه ما عموما به تاریخ شفاهی و روایت بیشتر است؛ اگر به جای تاریخ شفاهی، کتاب محل رجوع باشد، آن زمان است که کتاب و مطالعه مسئله می شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در انتهای برنامه، مطالعه مجموعه «روزگاران» منتشر شده از سوی انتشارات روایت فتح که به معرفی اقشار درگیر در جنگ، از جمله زنان خرمشهری، می پردازد و نیز کتاب «فرنگیس» نوشته مهناز فتاحی که روایت خاطرات فرنگیس حیدرپور در مواجهه با سربازان عراقی است، را پیشنهاد کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 1 =